آقای وزیر اقتصاد، ارتباط طلا با ارز چیست؟ :   آقای وزیر اقتصاد، ارتباط طلا ...



وزیر اقتصاد , مستند آقای نخست وزیر , استیضاح وزیر اقتصاد

 

آقای وزیر اقتصاد، ارتباط طلا با ارز چیست؟

آیا می توان چیزی جز این تصور کرد که این صحبت ها فقط برای سرگرمی است؟ اگر نیست پس چرا مصوبه ای را تنظیم کرده اید تا بر اساس آن بانک مرکزی ارز را گران در بازار فروخته و به حساب خزانه واریز کند؟ اگر نیست پس چرا مصوبه ای را تنظیم شده اید که دولت ارز را گران بفروشد؟

 

به تازگی وزیر محترم اقتصاد بیان کرده اند که در صدد آن هستند با تنظیم بازار ارز، نوسانات بازار طلا را کاهش دهند. ایشان با بیان اینکه دولت در جهت ثبات اقتصاد تصمیمات جدیدی را اتخاذ کرده است، گفتند: به دنبال آن هستیم که با تنظیم بازار ارز و حفظ نرخ ارز دولتی جلوی نوسانات قمیت طلا را بگیریم.

 

به گزارش تابناک، آقای حسینی وزیر اقتصاد در حالی کنترل بازار ارز را عامل جلوگیری از نوسانات قیمتی طلا می داند که هیچ ارتباطی بین افزایش نرخ ارز و نوسانات قیمت طلا وجود ندارد.

 

سفته بازی در ارز، سکه و طلا هر سه معلول یک علت اند و این گونه نیست که عدم تنظیم بازار ارز و سفته بازی در بازار ارز را عامل نوسانات طلا بدانیم.

 

اگر دولت واقعا به دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد است، چرا در اتخاذ سیاست هایی که عامل تشدید بی ثباتی است، عجله دارد و اگر دولت به دنبال نگه داشتن نرخ ارز در نرخ دولتی است، پس چرا به اقداماتی دست می زند که چشم انداز افزایش بیشتر قمیت ارز را در پی دارد؟


مشخص ترین کاری که برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز باید کرد، این است که ارز به صورت گران به فروش نرسد. این مسلم ترین راه حلی است که برای کاهش نرخ ارز باید انجام داد. و این در حالی است که رسما مشاور رییس بانک مرکزی گران فروشی ارز توسط بانک مرکزی را قانونی قلمداد کرده و این گونه می گوید که باید ارز را از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا به فروش رساند.

 

حال سوال از وزیر محترم اقتصاد این است که راهکار شما برای کاهش نرخ ارز چیست؟ آنچه که امروز، دیروز و آینده مشاهده شده، می شود و خواهد شد، حکایت از عدم تمایل به کاهش نرخ ارز می باشد.

 

چه طور می توان تمایل به کاهش نرخ ارز را پذیرفت در حالی که به دنبال گران فروشی ارز هستید تا از آن رهگذر البته به گفته ی خودتان، به تولید کننده کمک کنید؟

 

آیا می توان چیزی جز این تصور کرد که این صحبت ها فقط برای سرگرمی است؟ اگر نیست پس چرا مصوبه ای را تنظیم کرده اید تا بر اساس آن بانک مرکزی ارز را گران در بازار فروخته و به حساب خزانه واریز کند؟ اگر نیست پس چرا مصوبه ای  تنظیم شده که دولت ارز را گران بفروشد؟ اگر جوابتان حمایت از تولید داخلی است، خوب است بدانید، عدم پرداخت ارز دولتی به تولید کنندگان است که آنها را از پای انداخته است و درست نیست به اسم تولید کننده، ارز دولتی را گران بفروشید.

 

لذا اگر به دنبال کاهش نرخ ارز هستید، فقط از خواستن صحبت نکنید، در مرحله ی عمل نشان دهید که واقعا به دنبال کاهش قیمت ارز هستید.

 

نکته ی بعد این است که تا کی می خواهید به علت و معلول های نادرست خود ادامه دهید؟

 

به عنوان مثال، شمایی که دیروز اعلام می کردید که با افزایش قیمت انرژِی، بهره وری و کارامدی ایجاد خواهد شد، جواب بدهید که چرا نشد؟ اگر جواب تنها عدم دادن نقدینگی بود، به شما خواهیم گفت که دادن نقدینگی همان کاری بود که قبل از هدفمندی یارانه های انجام می دادید، پس چرا آنجا هم به نتیجه ای نرسید؟ حال با چه شعاری می خواهید به این طرح ادامه دهید؟ با عدالت، با بهره وری ؟ چرا واردات را عامل ارتقاء تولید می دانید؟ معاون اجرایی رییس جمهور در حالی واردات را عامل بهبود تولید می داند که باید از او پرسید که تا کنون واردات چه گلی به سر این اقتصاد زده است که شما را به این نتیجه رسانیده است؟

 

بیان این که واردات عامل رقابت تولید کننده گان داخلی با تولید کنندگان خارجی می شود، صحبت درستی است ولی باید دید چه کسی برنده و چه بازنده ی این رقابت است. تولید کننده ای که وابسته به خارج است و تکنولوژی تولید خود را ندارد ابزار جنگ نداشته و بازنده خواهد بود.

مساله این است که شما به خوبی آنچه را که می گوییم، می دانید ولی مساله این است که واردات، هدفمندی افزایش قمیت های حامل های انرژِ ی برای دولت درآمد دارد./تابناک


ویدیو : آقای وزیر اقتصاد، ارتباط طلا با ارز چیست؟