آقای رییس‌جمهور، گرانی میوه هم توطئه است؟ : با وجود وعده‌های فراوان قیمت میوه ...



مریلین مونرو تولدت مبارک آقای رییس جمهور , بازی کامپیوتر آقای رییس جمهور , حسن جوهر چی آقای رییس جمهور

با وجود وعده‌های فراوان قیمت میوه افزایش چشم‌گیر داشت

آقای رییس‌جمهور، گرانی میوه هم توطئه است؟

"به هر روی با وجود اینکه قیمت مصوب میوه پیش از عید 20 درصد زیر قیمت‌های سابق بازار معین شده بود اما پس از آغاز سال جدید قیمت‌ها آنقدر افزایش پیدا کردند که نه تنها 20 درصد زیر قیمت نبودند بلکه از نرخ‌های پیشین هم بالاتر زدند.

شفاف: در اسفندماه سال گذشته و پیش از شروع سال 92 مسئولین دولت وعده‌های بسیاری را درخصوص فراوانی میوه در کشور و عدم افزایش قیمت این کالای اساسی در روزهای عید مطرح کردند.

حتی برخی مسئولین در این میان قول‌های اکید می‌دادند که «میوه در شب عید گران نمی‌شود» و خیال مردم از این بابت باید راحت باشد. در همین مسیر گفته شد که مردم برای خرید میوه قبل از عید به بازارها راهی نشوند زیرا آنقدر میوه ذخیره وجود دارد که کمبودی احساس نخواهد شد. 

با آغاز روزهای سال جدید اما مثل همیشه واقعیت خلاف جهت وعده‌های مسئولین حرکت کرد و میوه در سراشیبی گرانی افتاد و هنوز هم در همین راه حرکت می‌کند. این در حالی‌است که هرگاه وعده‌های مسئولین برعکس از آب در می‌آید آنها عدم تحقق وعده‌های خود را ناشی از توطئه عده‌ای خاص که عنوان می‌کنند. با این وجود هیچ‌گاه مشخص نشده که این «عده خاص» چه کسانی هستند که در مقابل تمام وعده‌های دولت، از جمله وعده ارزانی کالاها قدم علم می‌کنند و در کار دولت اختلال ایجاد می‌کنند.

گرانی میوه و دیگر کالاهای خوراکی در حالی صورت می‌گیرد که این روزها محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی و همچنین شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد از ثبات اقتصادی و رشد و آرامش اقتصاد کشور در سال 92 سخن به میان می‌آورند. مشخص نیست در چنین شرایطی که بسیاری از کالاها به سیر صعودی قیمت ادامه می‌دهند دولت چگونه از ثبات اقتصادی سخن به میان می‌آورد.  

به هر روی با وجود اینکه قیمت مصوب میوه پیش از عید 20 درصد زیر قیمت‌های سابق بازار معین شده بود اما پس از آغاز سال جدید قیمت‌ها آنقدر افزایش پیدا کردند که نه تنها 20 درصد زیر قیمت نبودند بلکه از نرخ‌های پیشین هم بالاتر زدند.

برای مثال شورای نظارت و کنترل بازار قیمت مصوب توزیع سیب را 1600 و قیمت مصوب پرتقال را 1500 تومان اعلام کرد.

این در حالی‌است که در روزهای گذشته قیمت یک کیلوگرم پرتقال به 4000 تومان، سیب3000تومان، کیوی 3500 تومان، موز 6500 تومان، رسیده است و این قیمت‌ها بسیار بیش از آن چیزی هستند که مسئولین وعده داده بودند. در این میال گفته می‌شود قیمت گوجه‌فرنگی نیز به کیلویی 5000 تومان و کاهو به قیمت 3500 تومان و حتی بیشتر از این نرخ رسیده است.

نکته جالب دیگر این است که گفته می‌شد در ایام عید مسئولین نظارت دولت به رصد بازارها می‌پردازند و از گران‌فروشی‌ها جلو‌گیری می‌کنند. با این وجود مشخص نیست ناظران دولت اکنون کجا هستند و چرا خبری از برخورد با گران‌فروشی‌ها نیست.

البته دولت نشان داده که این روزها مشغله‌های بیشتر و مهم‌تری دارد که نمی‌تواند به وضعیت بازار میوه و دیگر کالاهای مورد نیاز رسیدگی کند. شاید دولت آنقدر گرم شعارها و برنامه‌های انتخاباتی خود است که وقت نمی‌کند بازارهای مختلف را به سامان کند و به دیگر وظایف خود عمل کند./شفاف

 


ویدیو : آقای رییس‌جمهور، گرانی میوه هم توطئه است؟