آقای رئیس جمهور! چقدر به منشور کوروش عمل می کنید؟ :         عصر ایران - صادق ...



 

 

 

منشور کوروش , منشور حقوق بشر کوروش , متن منشور کوروش

 

عصر ایران - صادق حبیب زاده - از روزی که "منشور کوروش" وارد ایران شده مدام درباره آن سخن گفته می شود و شخص رئیس جمهور نیز در آئین رونمایی آن ، از منشور کوروش تمجیدها کرد و درباره اش سخن ها گفت ؛ بخوانید:

-  این منشور یك معیار بسیار ارزشمند برای ارزیابی‌های تاریخی و عملكرد سیاستمداران و حاكمان تاریخ است.

- کوروش در تاكید بر آزادی اندیشه، تفكر و آزادی انتخاب انسان‌ها می‌گوید همگان در سرزمین در انتخاب اندیشه و عقیده آزاد هستند.

- کوروش بعد از فتح بابل فرمان آزادی اندیشه و عقیده را صادر می‌كند.

-  منشور كوروش، منشور مبارزه با ظلم و ستم است. او می‌گوید تا روزی كه من پادشاه ایران،‌ بابل و كشورهای جهات اربعه هستم یعنی همه جهات، نخواهم گذاشت كه كسی به دیگری ظلم كند و اگر كسی مظلوم واقع شد حق او را از ظالم می‌گیرم و به او می‌دهم و ستمگر را مجازات می‌كنم. او می‌گوید تا زمانی كه من پادشاه هستم اجازه نمی‌دهم مال منقول و غیرمنقول فردی بدون پرداخت بها و جلب رضایت صاحب مال توسط كس دیگری تصرف شود.

- منشور كوروش، منشور دفاع از مظلومان و ایستادگی در برابر ظالمان است. منشور كوروش، منشور لغو سلطه انسان بر انسان و به بیگاری كشیدن انسان‌ها و برده‌داری است.

-  منشور كوروش، منشور احترام به كرامت انسان‌ها و حقوق پایه و اساسی انسان‌هاست. او اعلام می‌كند هر كسی هر شغلی را كه میل دارد می‌تواند انتخاب كند. او اعلام می‌كند هر كسی در هر نقطه‌ای از سرزمین من می‌تواند مسكن بگزیند. این منشور معیاری برای سنجش حاكمان در طول تاریخ است.

البته همانگونه که رئیس جمهور می گوید این مبانی با رهنمودهای دین اسلام نیز مطابقت دارد و حوادث و روایاتی که از تاکید اسلام و پیامبر (ص) و معصومین  (ع) بر حقوق بشر حکایت دارد نیز کم نیستند.

تمجید از کوروش و منشورش به احمدی نژاد ختم نشد و حتی آیت الله مکارم شیرازی ضمن ارائه دیدگاه خود در مورد مقام ذوالقرنین در قرآن ، با اشاره به اهمیت منشور کوروش به عنوان سند جهانی حقوق بشر، ابراز تمایل کرد که از نمایشگاه منشور بازدید کند.

حال باید پرسید آیا صرف تمجید و تعریف از یک منشور کهن ، کافی است یا کسانی که در اداره امور کشور ، 2500 سال بعد از کوروش در مسند مدیریت اجرایی کشور قرار گرفته اند ، باید در کنار مدح و ثناهایشان ، در اندیشه اجرایی ساختن مفاد این منشور حقوق بشری نیز باشند؟

آیا به مناسبت حضور اندک مدت این منشور در ایران ، نمی توان میزان اجرایی شدن آن را در ایران امروز مورد سنجش قرار داد؟ در همین باره می توان با تشکیل هیاتی مستقل و نیز با بهره مندی از توانمندی های تشکل های مردم نهاد و احزاب و رسانه ها ، گزارش های سالانه از میزان پایبندی به مواد حقوق بشری منشور کوروش در ایران و حتی سایر کشورهای جهان تهیه کرد و نواقص کار را سنجید و برطرف نمود.

اگر ما به عنوان ملتی که سابقه تاریخی و تمدنی مان به بزرگانی مثل کوروش می رسد ، به این مهم افتخار می کنیم ، باید بدانیم که افتخار بزرگ تر آن است که به آموزه های ارزشمند تاریخی مانند همین منشور حقوق بشر کوروش بها دهیم و آنها را اجرا کنیم و الا فخر حقیقی و بهره مندی واقعی از آن دیگرانی خواهد بود که به اندازه ما ادعا ندارند ولی در عمل فرسنگ ها از ما پیش اند.   

البته در قوانین امروزی ما نیز از جمله در قانون اساسی ، آنچه در منشور کوروش آمده ، تکرار شده که از آن جمله می توان به منع تفتیش عقاید اشاره نمود ولی سخن بر سر این است که این قوانین تا چه اندازه رعایت می شود و میزان نقض شان چقدر است و مهم تر این که پاسداری از این حقوق انسانی تا چه اندازه محقق است؟!

ورود منشور کورش به ایران و استقبالی که از آن شد ، فرصت مغتنمی است برای تقویت وضعیت حقوق بشر در ایران.

بعد از تحریر:

پیشنهاد می شود متن حقوق بشری این منشور در کتاب های درستی دانش آموزان گنجانده شود و در دانشگاه ها به عنوان واحد عمومی تدریس شود..../تحلیل:عصرایران


ویدیو : آقای رئیس جمهور! چقدر به منشور کوروش عمل می کنید؟