آقای احمدی نژاد! قانون فامیل و مقام نمی شناسد :       اختلاس ۳ هزار میلیاردی ...



 

 

احمدی نژاد , محمود احمدی نژاد , نامه احمدی نژاد به اوباما

 

اختلاس ۳ هزار میلیاردی هنوز در صدر اخبار قرار دارد و ماجرای آن بین عموم مردم دهان به دهان می‌چرخد. در حالی که افکار عمومی درانتظار این است که متهمان اصلی این ماجرا معرفی شوند، تنش بین قوه قضاییه و قوه مجریه ادامه دارد.

چهاردهم آبان بود که در جشنواره شهید رجایی، محمود احمدی‌نژاد درسخنانی از روند رسیدگی به پرونده اختلاس اخیر انتقاد کرد و گفت: «تخلفی در یک بانک خصوصی رخ داده و عده‌ای خارج از نظام بانکی تخلفاتی مرتکب شده‌اند. اصل تخلف، خارج از نظام بانکی رخ داده و در این میان افرادی از سوی قوه‌قضاییه بازداشت و اسم آن‌ها منتشر شد اما اتهامشان اعلام نشد؛ باید مراقب بود که آبروی افراد زیر سوال نرود. اجرای صحیح عدالت منوط به آن است که عدالت به صورت کامل و در همه عرصه‌ها اجرا شود و باید مراقبت کرد که تحت تاثیر سیاست‌بازی و باندبازی‌ها قرار نگیرد.»

پیش از این سخنان نیز، رئیس دولت دهم در روز دفاع از وزیر اقتصاد در مجلس بر این مساله که اختلاس خارج از سیستم بانکی رخ داده است تاکید کرده بود.

پس از انتقاد رییس‌جمهور از روند رسیدگی به این پرونده و انتقاد از نحوه اجرای عدالت؛ این بار نوبت به مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور رسید تا به دفاع از دستگاه متبوع خود پرداخته و بر این موضوع تاکید کند که «مجرم و متهم حق ندارد برای دستگاه قضایی نسخه بپیچد.»

هر چقدر که محمود احمدی‌نژاد از عملکرد قوه قضاییه در موضوع پرونده اختلاس اخیر انتقاد و نسبت به اجرای عدالت در همه عرصه‌ها تاکید کرد اما در مقابل رییس دستگاه قضایی با تشریح وظایف ذاتی دستگاه تحت مدیریتش به عنوان مجری عدالت در جامعه تاکید کرد: «مراجع قضایی بنابر وظایف ذاتی خود ممکن است برخی را احضار یا جلب کنند و برخی بازداشت و محکوم شوند یا حتی برخی پس از رسیدگی آزاد شوند، این طبیعی است که همه از این دستگاه راضی نیستند ولی معنایش این نیست که دستگاه قضایی را زیر سوال ببریم و طبیعی است که بعضی از افراد از نحوه رسیدگی‌ها خوششان نیاید اما این نباید مستمسکی برای تخریب قوه قضاییه شود.»

پس از این سخنان، دیگر تصور نمی‌شد که رییس‌جمهور باز به انتقاد از دستگاه قضا بپردازد اما دو روز بعد در جمع مدیران بانکی، از بازداشت قائم‌مقام بانک مرکزی، انتقاد کرد و به دستگاه قضا توصیه کرد متهمان دیگر را بازداشت کند تا کشمکش‌ها بین قوه قضاییه و قوه مجریه ادامه دار شود.

به گزارش فارس، وی افزود: «یک عده‌ای صاحب‌نفوذ که پشتوانه آن‌ها خارج از سیستم قوه‌مجریه است با زد و بند کارهای خودشان را انجام دادند و سوءاستفاده‌ای انجام شده، اما این را بهانه‌ای کردند تا در کارهای کشور اخلال ایجاد شود.»

احمدی‌نژاد با بیان اینکه چرا انتقام از ملت می‌گیرید، آن‌ها که رشوه داده و تخلف کرده‌اند و پشتیبانی نفوذی داشتند را دستگیر و محاکمه کنید، اظهار داشت: «چرا قائم‌مقام بانک مرکزی را دستگیر کردید.‌‌ همان مدیرعاملی که این تخلف در آن بانک رخ داده در تاریخ هشتم خرداد به‌رغم تاکیدات و تذکرات قبلی باز هم تسهیلات جدید داده است. قائم‌مقام بانک مرکزی را تحت فشار قرار دادند و گفتند بگو فلانی پشتیبانی کرده تا تو را آزاد کنیم.»

سه روز بعد ازاین سخنان رئیس جمهوردر اعتراض به بازداشت قائم‌مقام بانک‌مرکزی، محمود بهمنی به‌گونه‌ای تقریبا شفاف از مدیرعامل سابق بانک صادرات با عنوان مجرم اصلی پرونده اختلاس بزرگ ۱۳ رقمی یاد کردو بانک‌مرکزی با انتشار نامه‌ای در ۹ بند خطاب به محمد جهرمی نوشت: «بانک صادرات ایران به عنوان اولین خطاکار و ناقض مقررات بوده و مسوولیت این تقصیر نابخشودنی که منجر به بروز فساد مالی اخیر شده است، متوجه مدیریت وقت بانک مذکور و شخص مدیرعامل به عنوان مدیر اجرایی هیات‌مدیره است.» پیش از این نیز رئیس سابق بانک صادرات از بانک مرکزی انتقاد کرده بود.

اما در حالی که کشمکش‌ها بین دولتی‌ها و رئیس سابق بانک صادرات ادامه دارد، روز چهارشنبه گذشته رییس قوه قضاییه با انتقاد از اظهارات برخی مسوولان که البته نامی از آنان نبرد، درخصوص نحوه رسیدگی به پرونده بزرگ فساد مالی اخیر تاکید کرد: «توجیه‌پذیر نیست که دایما بگوییم چرا این را گرفتید، آن را نگرفتید یا چرا این را آزاد کردید، خصوصا این کار از مسوولان پسندیده نیست.»

دو روز پیش نیز رییس سازمان بازرسی کل کشور طی سخنانی همچون رییس دستگاه متبوعش با تاکید بر اینکه سازمان بازرسی کل کشور بدون هیچ ملاحظه‌ای با فساد برخورد می‌کند، ادامه داد: «فسادی در کشور اتفاق افتاده و می‌خواهیم آن را بررسی کنیم. می‌گویند چرا از اینجا شروع کردید و از جای دیگر شروع نمی‌کنید. ما می‌گوییم آیا این فرد که بازداشت شده مجرم است یا نیست؟ اگر مجرم است، بگذارید کارمان را انجام بدهیم و اگر مجرم کسی دیگر است، مستندات را به ما بدهید تا بررسی کنیم.»

وی با کنایه به رئیس دولت دهم تاکید کرد: «دستگاه قضایی مرجع امیال و اهوای این و آن نیست تا به تبع آن‌ها حرکت کند.»

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه دستگاه قضایی مرجع داوری و عدالت است، افزود: «دستگاه قضایی مرجع امیال و اهوای این و آن نیست تا به تبع آن‌ها حرکت کند. مثلا یک پرونده فساد مالی مانند پرونده فساد اخیر اتفاق می‌افتد. در حالی که باید کمک کنند تا مسببان اصلی این فساد شناسایی و محکوم شوند، می‌آیند فضا‌سازی می‌کنند که میزان این فساد آن طور نیست که بیان شده است. آیا نباید با فساد هر قدر که هست برخورد شود؟ تا ما شروع به مبارزه با فساد می‌کنیم سر و صدا‌ها بلند می‌شود که چرا از ما شروع کردید. مبارزه با فساد و اجرای عدالت دشوار است.»

پورمحمدی با بیان اینکه هم اکنون افکار عمومی و جامعه عملکرد دستگاه‌های مبارزه با فساد را ارزیابی می‌کنند که چقدر به اجرای عدالت مقید هستند، اظهار کرد: «همه روی عملکرد ما متمرکز شده‌اند تا ببینند که چقدر در مبارزه با فساد دقیق عمل می‌کنیم و به انحراف نمی‌رویم. هر کسی هم علیه دستگاه قضایی جو‌سازی کند، تیغ جراحی آن را از بین می‌برد. به گفته وی، قوه قضاییه در این جهت مصمم و جدی است و تسلیم این فضاسازی‌ها نخواهد شد و با قدرت و سلامت کار خود را انجام خواهد داد. ولی همه می‌دانیم که کار سخت و فشار هم بسیار است. هر کجا هم شروع به مبارزه می‌کنیم، می‌گویند اینجا نظام به هم می‌ریزد. آنجا کار مبارزه با فساد را شروع می‌کنیم، می‌گویند ممکن است نسبت به دستگاه اداری بی‌اعتمادی ایجاد شود. اما سوال اصلی این است که آیا شاخص و شعار ما مبارزه با فساد است یا خیر؟ این فساد می‌تواند در این دستگاه باشد و در دستگاه دیگر هم باشد. هر کجا برای مبارزه با فساد اقدام شد، اهمیت دارد و باید از آن استقبال شود.»

وی با بیان اینکه قوه قضاییه در یک بزنگاه و نقطه عطف قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: «باید به عنوان یک پیکره واحد عمل کنیم. کسی نمی‌تواند بگوید نسخه‌ای که دستگاه قضا برای ما نوشت، بد است. دستگاه متخلف حق ندارد بگوید قوه قضاییه چرا از ما شروع کرد و به تخلف دستگاه دیگر رسیدگی نمی‌کند. کسی که مجرم است، حق ندارد بگوید به مجرم دیگر نرسیدی اما جامعه حق دارد از ما استنطاق کند که چرا جای دیگر حکم ندادید و منفعلانه عمل کردید. مجرم و متهم حق ندارد برای دستگاه قضایی نسخه بپیچد.»

***

در هر حال افکار عمومی به خوبی به یاد دارد که مهم‌ترین شعار انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد، برقراری عدالت اقتصادی و مبارزه با مفاسد اقتصادی بود، شعاری که با قول معرفی کردن سران مفاسد اقتصادی کشور، محبوبیت زیادی برای وی به همراه داشت. اما هنوز بعد از بیش از ۶ سال که از ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد می‌گذرد، نه تنها کسی در این زمینه معرفی نشده است بلکه بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ کشور نیز در دوران ریاست جمهوری وی رخ داده است. با این حال رئیس دولت دهم به جای همکاری با قوه قضاییه و پیدا کردن ریشه‌های فساد، هر بار با دستگیر شدن و یا متهم شدن یکی از دولتی‌ها لب به انتقاد می‌گشاید و در مسیر رسیدگی به این پرونده، به نوعی سنگ اندازی می‌کند.

آنچه مسلم است، قانون نسبت و مقام نمی‌شناسد و باید برای همگان یکسان اجرا شود. این چیزی بود که جزء خواسته‌ها و شعارهای محمود احمدی‌نژاد بود اما این روز‌ها سخنان رئیس جمهور نشانی از مبارزه با مفاسد اقتصادی ندارد چرا که اگر تخلفی از سوی دولتی‌ها رخ داده باشد، باید به آن رسیدگی شود و این استدلال که فلان کس و یا فلان سازمان آلوده‌تر است، دلیل موجهی برای عدم رسیدگی به تخلفات در سیستم دولت نیست.

همانطور که پورمحمدی نیز تاکید کرد: «هر کجا برای مبارزه با فساد اقدام شد، اهمیت دارد و باید از آن استقبال شود.» و باید نشست و دید، دلیل این همه اعتراض و انتقاد محمود احمدی‌نژاد از قوه قضاییه برای چیست و سرانجام این کشمکش‌ها چه خواهد بود؟.../شفاف


ویدیو : آقای احمدی نژاد! قانون فامیل و مقام نمی شناسد