آفریقای جنوبی آماده «وداع» با ماندلا می‌شود : به دنبال انتشار اخباری که از ...


به دنبال انتشار اخباری که از وخیم شدن اوضاع جسمانی نلسون ماندلا حکایت دارد و لغو سفر خارجی یاکوب زوما، رییس جمهوری آفریقای جنوبی، مردم این کشور آماده وداع با پدر معنوی خود شده‌اند. تابناک:  به دنبال انتشار اخباری که از وخیم شدن اوضاع جسمانی نلسون ماندلا حکایت دارد و لغو سفر خارجی یاکوب زوما، رییس جمهوری آفریقای جنوبی، مردم این کشور آماده وداع با پدر معنوی خود شده‌اند.

 رویترز گزارش داد، یاکوب زوما که قصد داشت برای شرکت در اجلاس «جامعه توسعه جنوب آفریقا» به موزامبیک سفر کند، روز چهارشنبه، پنجم تیر، پس از ملاقات با نلسون ماندلا در بیمارستان، برنامه سفر خود را لغو کرد.

در همین حال مک ماهاراج، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری آفریقای جنوبی، در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی دولتی اظهار داشت که در ۴۸ ساعت گذشته شرایط جسمانی آقای ماندلا رو به وخامت گذاشته است و او اکنون در شرایطی «بحرانی» به‌سرمی‌برد.

نلسون ماندلای ۹۴ ساله و رهبر آفریقای جنوبی در مبارزه علیه تبعیض نژادی، از ۲۰ روز قبل در یکی از بیمارستان‌های پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی، بستری است. بیماری او عفونت ریه عنوان شده که یادگاری از ۲۷ سال زندان در دوران حکومت آپارتاید است.

این بیماری تنها در شش ماه گذشته باعث شده است که آقای ماندلا چهار بار در بیمارستان بستری شود، اما این‌بار بیش از همیشه اخبار نگران‌کننده‌ای درباره او منتشر می‌شود.

این اخبار سفر باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، به سه کشور آفریقایی را تا حدودی تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

آقای اوباما روز چهارشنبه همراه با خانواده خود راهی سنگال شد. او در ادامه این سفر به آفریقای جنوبی و سپس تانزانیا خواهد رفت، اما مشخص نیست که در آن هنگام ماندلا چه شرایطی دارد و این که آیا رییس جمهوری آمریکا بتواند با او دیدار کند یا نه.

رویترز می‌نویسد که مردم آفریقای جنوبی از هم‌اکنون خود را آماده پذیرش خبر درگذشت قهرمان خود می‌کنند، چنان‌چه یکی از شهروندان جوان آفریقای جنوبی می‌گوید: «لحظه درگذشت او همه ما احساس ناگواری را تجربه خواهیم کرد. اما در همان حال از زندگی او نیز تجلیل می‌کنیم. او کارهای بزرگ بسیاری برای این کشور انجام داد.»

ماندلا نخستین رییس جمهوری سیاه پوست آفریقای جنوبی و نماد مبارزه علیه تبعیض نژادی و بی‌عدالتی در این کشور محسوب می‌شود.


ویدیو : آفریقای جنوبی آماده «وداع» با ماندلا می‌شود