آغاز مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو / درخواست اسرائیل از 1+5/ لغو سفر ظریف به ایتالیا :



والیبال ایران ایتالیا , رستوران ایران ایتالیا , والیبال ایران و ایتالیا

آغاز مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو به ریاست ظریف و اشتون

مذاکرات ایران و گروه 1+5 لحظاتی پیش به ریاست وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر ژنو آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس ، مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آمریکا، آلمان، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) لحظاتی پیش در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو آغاز شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست نشست افتتاحیه را عهده‌دار هستند.

قرار است پس از این نشست معاونان به ریاست عراقچی و هلگا اشمید مذاکرات را ادامه دهند.

این مذاکرات قرار است فردا نیز در این محل ادامه یابد.

ظریف و اشتون 8 صبح به وقت وین (10:30 به وقت تهران) بر سر میز صبحانه به رایزنی پرداختند. آنها همچنین پیش از مذاکرات عکس یادگاری گرفتند.

جمهوری اسلامی ایران در نشست قبلی در ژنو طرح پیشنهادی خود با عنوان «پایانی بر یک بحران غیرضروری؛ آغازی برای افق‌های جدید» را به گروه 1+5 ارائه کرد.

در این نشست توافق شد که مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 با حضور کارشناسان هسته‌ای و تحریم نشستی داشته باشند که شهر وین روزهای هشتم و نهم آبان ماه میزبان این مذاکرات بود. همچنین در نشست ژنو توافق شد که دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 روزهای 16 و 17 آبان بار دیگر در ژنو برگزار شود.

 لازم به ذکر است، هیئت‌های مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 در دولت نهم و دهم 9 بار بر سر یک میز به مذاکره نشستند. تیر ماه 1387، مهر ماه 1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و 29 و 30 خرداد ماه در مسکو برگزار و هشتم و نهم اسفند ماه 1391 و همچنین 16 و 17 فروردین ماه سال جاری (1392) نیز آلماتی قزاقستان میزبان این مذاکرات بود.

 

 

----------------------------------------------------------------
خبرگزاری فرانسه: اسرائیل از 1+5 خواسته است طرح پیشنهادی ایران را رد کند

یک مقام اسرائیلی با بیان این ادعا که اسرائیل در چند ساعت اخیر از جزئیات طرح ایران مطلع شده، می‌گوید اسرائیل از 1+5 خواسته است طرح پیشنهادی ایران را نپذیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، اسرائیل روز چهارشنبه از قدرت‌های جهانی خواسته است طرح پیشنهادی ایران را که گفته می‌شود بر مبنای کاهش برخی از فعالیت‌های هسته‌ای در ازای کاهش تحریم‌ها طراحی شده، رد کنند.

یک مقام اسرائیلی که خواسته نامش فاش نشود، می‌گوید: اسرائیل چند ساعت قبل مطلع شد که ایران قصد دارد طرحی را به 1+5 ارائه دهد که بر اساس آن ایران غنی‌سازی 20درصد را متوقف کرده و سرعت ساخت رآکتور آب سنگین اراک را کاهش می‌دهد و در مقابل تحریم‌ها کاهش می‌یابند.

وی افزود: اسرائیل معتقد است که این یک معامله بد است.

نمایندگان ایران و گروه موسوم به 1+5 از ساعتی دیگری دور جدیدی از مذاکرات را در ژنو سوئیس آغاز می‌کنند. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا پیش از این بارها اعلام کرده است که «عدم توافق بهتر از یک توافق بد است» و بر همین اساس تأکید کرده است که 1+5 توافقی انجام نمی‌دهد که بر خلاف منافع اسرائیل باشد.

«برنارد میهن» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا شب گذشته اعلام کرده بود که 1+5 در پاسخ به گام‌های واقعی ایران، لغو مرحله به مرحله تحریم‌های برگشت‌پذیر ایران را به نحوی که به ساختار تحریم‌ها لطمه نخورد، بررسی می‌کند.

مقام اسرائیلی مورد استناد خبرگزاری فرانسه گفته است که 1+5 اکنون در موضع قدرت قرار دارد و ارزیابی اسرائیل این است که می‌توان با تداوم فشارها ایران را به توقف کامل غنی‌سازی و روند ساخت نیروگاه آب سنگین اراک وادار کرد.

ایران در دور پیشین مذاکره با 1+5 طرحی را به 1+5 ارائه کرد که چارچوب اصلی آن مورد توافق قرار گرفت. سید «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران ابراز امیدواری کرده است که طرفین در این دور از مذاکرات وارد بحث‌های محتوایی شوند.

 


------------------------------------------------------------------
سفر ظریف به ایتالیا احتمالا لغو می‌شود

دیدار وزیر امور خارجه کشورمان به ایتالیا که قرار بود ظهر امروز به وقت ژنو انجام شود، لغو شد.

 به گزارش خبرگزاری فارس ، دیدار محمد جواد ظریف به ایتالیا که قرار بود امروز ظهر در رم برگزار شود، احتمالا به تعویق خواهد افتاد.

پیش از این وزیر خارجه ایتالیا از وزیر امور خارجه کشورمان دعوت به عمل آورده بود که وی برای انجام دیدار و رایزنی به رم سفر کند.

گفته می‌شود به دلیل فشردگی گفتگو ها در دور اول نشست با 3+3 و ضرورت حضور دکتر ظریف در این نشست برنامه سفر وی به ایتالیا احتمالا لغو گردد.

/فارس

 


ویدیو : آغاز مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو / درخواست اسرائیل از 1+5/ لغو سفر ظریف به ایتالیا