آغاز فجر انقلاب :   عطر و بوی دهه فجر به مشام می‌رسد. بهمن ماه برای مردم ایران ...



باشگاه انقلاب , رهبر انقلاب , هتل انقلاب


  عطر و بوی دهه فجر به مشام می‌رسد. بهمن ماه برای مردم ایران و جهان یادآور ورود امام راحل و تشکیل حکومتی اسلامی است. به هر ترتیب در آستانه سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم. طبق روال گذشته و هر ساله ملت ایران در ایام فجر به جشن و شادی می‌پردازند. بعد از سال‌ها سختی، مشقت و مبارزه انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی(ره) به نتیجه رسید.

 

زنان، مردان، جوانان و حتی نوجوانان ایرانی از هر گروه و جریانی در کنار یکدیگر قرار گرفتند و توانستند به هدف نهایی و غایی مدنظرشان یعنی شکل گیری نظامی اسلامی دست یابند. انقلاب اسلامی از گذشته تاکنون با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، اما با حمایت ملت ایران، رهنمودها و مدیریت رهبر معظم انقلاب، انقلاب شکوهمند اسلامی به خوبی از پس مشکلات برآمده است. چراکه ریشه‌های درخت انقلاب تنومند شده است. استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی یا نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی یکی از معروف‌ترین شعارهای قبل و بعد از انقلاب است. حتی به چنین شعاری در قانون اساسی جمهوری اسلامی اشاره شده است. بنابراین این شعارها اقبال و علاقه مردم به اسلام و در نهایت تشکیل نظامی از خواست و اراده مردمی و اسلامی را نشان می‌داد و می‌دهد.


وفاداری ملت به انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی یکی از دستاوردهای بزرگ مردم ایران به شمار می‌آید، چراکه ملت عزیز ایران بعد از انقلاب اسلامی در آزمون‌های متفاوت و مختلفی همچون؛ هشت سال جنگ تحمیلی، شرکت در انتخابات، مشارکت در روزهای راهپیمایی 22 بهمن، روز قدس، 13 آبان و .... سربلند خارج شدند. این عوامل نشان دهنده وفاداری مردم به انقلاب، نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه، قانون اساسی و... را می‌رساند. در این فاصله سی وهفت ساله روسای جمهوری بسیاری بر سر کار آمدند و رفتند. هر یک از آن‌ها طبق سوگند نامه ای که یاد کرده اند باید پاسدار قانون اساسی و آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده باشند. بنابراین هر یک از روسای جمهوری در روز 22 بهمن ماه در میدان آزادی تهران برای ملت ایران درباره انقلاب و دیگر مسائل سخنرانی کرده و می‌کنند.


انقلاب با چهره انسانیش و نظام با چهره عاطفیش
بیش از دو سال از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد. اگر یادمان باشد حجت‌الاسلام حسن روحانی در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری خویش گفت «بگذاریم که اسلام با چهره رحمانیش، انقلاب با چهره انسانیش و نظام با چهره عاطفیش همچنان حماسه بیافریند.» بنابراین رئیس دولت تدبیر و امید تاکنون سعی کرده است تا سخنانی که در روز تنفیذ خود بیان کرده بود را تحقق ببخشید. شیخ روحانی به خصوص تیم مذاکره کننده هسته ای توانستند تصویر واقعی از ایران به جهانیان نشان دهند. روحانی و دولتش تدبیر و امید را به شکل واقعی به مردم و حتی جهانیان ارزانی داشتند.


کنعانی مقدم: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی
با این حال این پرسش مطرح می‌شود که انقلاب اسلامی تاکنون چه دستاوردهایی را برای مردم و کشور به ارمغان آورده است؟ آیا به تمام اهداف، آرمان‌ها و شعارهای مطرح شده در اوایل انقلاب دست یافته‌ایم یا چقدر از آن مسیر ترسیم شده را طی کرده‌‌ایم؟ حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار کرد: دستاوردهای انقلاب اسلامی را نباید از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی تفکیک کرد. به دلیل اینکه پایه و اساس نظام انقلاب اسلامی است. وی در ادامه به شعارهای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی سه شعار محوری انقلاب اسلامی بوده و هست. جمهوری اسلامی در بحث آزادی و در مسیر انتخابات رفتار خوبی از خود نشان داده به این معنا که نظام جمهوری اسلامی برای حضور ملت در مسیر مردم سالاری و انتخابات تلاش‌های بسیاری را انجام داده است.

 

در حالی‌که در دوران محمدرضا پهلوی چنین آزادی یعنی انتخابات برای مردم ایران وجود نداشت به دلیل که حاکمیت تعیین می‌کرد که چه اشخاصی در مجلس و دیگر عرصه‌های قدرت حضور داشته باشند. این فعال سیاسی اصولگرا بحث استقلال را به معنای عدم وابستگی ایران دانست و در این باره افزود: امروزه ایران اسلامی به تنهایی می‌تواند سیاست‌های خودش را در عرصه‌های بین‌المللی به کرسی بنشاند در حالی‌که در دوران پهلوی‌ها چنین استقلالی وجود نداشت چراکه کشورهای بیگانه در امور داخلی ایران دخالت می‌کردند. خوشبختانه با وجود تمام فشارها نظام جمهوری اسلامی استقلال خودش را از دست نداده و در مورد امور داخلی و خارجی کشور به تنهایی تصمیم گیری می‌کند.


امام راحل مانع شعارهای انحرافی شد
کنعانی مقدم بعد از استقلال، آزادی به بحث جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: منشور، قوانین و مقرارت کشور به اساس دستورات اسلام تهیه و وضع شده است. به عبارتی کشور در مسیر قوانین و لوایح اسلامی در حال حرکت است. بنابراین مردم در سرنوشت سیاسی کشورشان آزادانه به هر شخصی می‌توانند رای می‌دهند و این مساله نشان دهنده ترکیب استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است. وی درباره شعارها و اهداف دست یافته انقلاب توضیح داد: شعار اصلی انقلاب؛ استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بوده است. یکی از شعارها و اهدافی که حضرت امام در سیاست خارجی ترسیم کردند «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» بود. در عین حال خیلی از شعارها هم در اوایل انقلاب گفته می‌شد که امام راحل آن‌ها را قبول نداشت. بنابراین بسیاری از شعارها از رسانه‌ها و گروه‌های آن زمان به اسم انقلاب اعلام می‌شد که حضرت امام مقابل آن شعارهای انحرافی ایستاد. دبیرکل حزب سبز ایران تاکید کرد: بسیاری از شعارها تحقق پیدا نکرد چراکه با اصل انقلاب مغایرت داشتند. اگر اکثر شعارهای انحرافی کنار بروند متوجه می شویم که اکثر شعارهایی که امام خمینی(ره) مطرح می‌کردند در نظام جمهوری اسلامی نهادینه شد، اما اینکه چقدر از آن شعارها به نتیجه رسیده به زمان نیاز دارد.

 

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه در برخی از حوزه‌ها کم کاری شده است و باید در چنین بخش‌هایی اقدامات بیشتری صورت بگیرد، اضافه کرد: به عقیده من، در ساختار اجتماعی کم کاری شده است چراکه در زمان جنگ تحمیلی یا مسائل امنیتی باعث شد تا به موضوعات اجتماعی کمتر توجه داشته باشیم. به این معنا که در قضایایی همچون؛ فقر، بیکاری، فساد، اعتیاد، فحشا و منکرات و عموما مسائلی که ساختار اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، کم توجهی صورت گرفته است. کنعانی مقدم با بیان اینکه اقدامات بسیاری برای مقابله با فساد صورت گرفته است،

 

اما در زیر پوست چنین مشکلاتی عدم برخورد اجتماعی و فرهنگی دیده می‌شود، تصریح کرد: امیدوارم هر چه سریعتر مسائلی فرهنگی و اجتماعی در کشور مورد توجه مردم، مسئولان و مدیران قرار بگیرد. او در پاسخ به این پرسش که کدامیک از روسای جمهوری از اول انقلاب تاکنون در مسیر اهداف و آرمان‌های انقلاب حرکت کرده‌اند، گفت: در این خصوص فراز و نشیب‌هایی داشتیم. بنابراین اگر بخواهیم از دوران بنی صدر شروع کنیم باید گفت وی در مسیر انقلاب حرکت نکرد و با منافقین همگام و همراه شد. بعد از وی شهید رجایی در آن مدت کوتاه توانست گفتمان انقلاب اسلامی را وارد صحنه سیاست و عمل کرد. در دوران ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب، ایشان به خوبی توانستند در مسیر ترسیم شده حرکت کنند به این دلیل که ایشان فرهنگ و گفتمان انقلابی را وارد سیاست کردند.

 

دبیرکل حزب سبز ایران در ادامه بیان کرد: اولویت دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سازندگی در موضوعاتی مانند اقتصاد و سیاسی بود و وی توانست گام‌های خوبی را در این رابطه بر دارد. بعد از دوران سازندگی، رئیس دولت اصلاحات توسعه سیاسی، همه جانبه و پایدار را در اولویت کاری خویش قرار داد. محمود احمدی‌نژاد هم در دوران ریاست جمهوری خود با شعار گفتمان انقلاب اسلامی وارد صحنه شد، اما اقدامات و رویکرد وی از سخن تا عمل زمین تا آسمان فاصله داشت. وی در پایان به دولت حسن روحانی اشاره کرد و در این باره افزود: رئیس جمهوری فعلی ایران قدم‌های مثبتی را در مسائل سیاسی و اقتصادی بر داشته است. او با شعار اعتدال، تدبیر و امید دولت خود را تشکیل داده است. به هر ترتیب کمی زود به نظر می‌رسد که بخواهیم در این باره در مورد رویکرد و عملکرد دولت تدبیر و امید قضاوتی داشته باشیم.


قنبری: انقلاب اسلامی الگوی خوبی برای کشورها شد
داریوش قنبری، عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری نیز در این باره به «ابتکار» گفت: انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری در حوزه‌های مختلف داشته است و نمی‌شود به تمام دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره یا آن را بیان کرد، اما یکی از مهمترین دستاوردها و نتایج انقلاب اسلامی بحث تحکیم مبانی استقلال کشور است چراکه پیروزی انقلاب به نفوذ قدرت‌های مستکبر در ایران پایان داد. وی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را شعار اصلی و محوری انقلاب اسلامی دانست و در این باره افزود: این سه کلمه با یکدیگر وابستگی و پیوستگی ماهوی دارند یعنی به نوعی تفکیک ناپذیر هستند. بنابراین این قضیه یکی از دستاوردهای بسیار مهم انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه بیان کرد: انقلاب اسلامی به دنبال توازن ثروت و عدالت در نقاط مختلف کشور است.

 

جمهوری اسلامی توانست نوعی حکومتداری خاص را عرضه کند چراکه جمهوریت و اسلامیت را به خوبی با یکدیگر پیوند زد. بنابراین جمهوری اسلامی می‌تواند سرمشق خوبی برای کشورهای دیگر باشد. قنبری با بیان اینکه انقلاب اسلامی دارای دستاوردهای عظیمی است، اما به دلیل کم کاری برخی از مدیران و مسئولان باعث شده تا در جاهایی دچار ضعف باشیم، تاکید کرد: یکی از ضعف‌های جدی در خصوص حفظ و وحدت نیروهای انقلاب است. به این دلیل که افراطیون در تلاشند تا در بین نیروهای انقلابی، متدین و مومن تفرقه ایجاد کنند. به این معنا که چنین افرادی قصد دارند نیروهای ارزشی انقلاب را به مردم به عنوان بیگانه معرفی کنند. در حالی‌که چنین اقداماتی از شعارهای محوری و اصلی انقلاب اسلامی سازگار نیست.

 

عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری در این باره اضافه کرد: متاسفانه عده ای به جای دور هم جمع کردن نیروهای انقلابی به دنبال کنار زدن افرادی که با آرمان‌های انقلاب پیمان بسته اند، هستند. چراکه چنین اشخاصی به دنبال حفظ منافع گروهی و جناحی خودشان هستند. بنابراین اگر جلوی چنین ضعف‌های گرفته نشود دچار آسیب‌های فراوانی خواهیم شد. وی در پایان گفت: متاسفانه برخی به دنبال جمهوریت منهای اسلام و بعضی دیگر در پی اسلامیت منهای جمهوریت هستند در حالی‌که جمهوری اسلامی معنا دارد نه این گونه موارد انحرافی.


 اخبارسیاسی  -  ابتکار 


ویدیو : آغاز فجر انقلاب