آغاز عملیات هوایی ناتو علیه طالبان در قندوز : سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ـ ...


سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ـ ناتوـ اعلام کرده که حملات هوایی خود را علیه مواضع گروه طالبان در شهر قندوز در شمال افغانستان آغاز کرده است. فرارو: سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ـ ناتوـ اعلام کرده که حملات هوایی خود را علیه مواضع گروه طالبان در شهر قندوز در شمال افغانستان آغاز کرده است.

خبرگزاری رویترز از قول برایان تریبوس سخنگوی ائتلاف به رهبری ناتو در افغانستان گزارش کرده که این حملات امروز سه‌شنبه (۷ میزان/مهر) از ساعت ۹ صبح به وقت محلی آغاز شده است.

هنوز مشخص نیست که چه تعداد از افراد نیروهای تحت فرمان ناتو در افغانستان در این عملیات شرکت دارند.

ناتو پارسال به ماموریت رزمی خود در افغانستان رسماً پایان داد، اما حضور نظامی خود را در این کشور حفظ کرد. ماموریت نیروهای باقیمانده ناتو در افغانستان عمدتاً شامل کمک آموزشی و فنی به نیروهای مسلح افغانستان است.

پیشتر مقام‌های وزارت دفاع و وزارت داخله/کشور افغانستان از آغاز عملیات نظامی گسترده علیه طالبان با هدف بیرون راندن افراد این گروه از شهر قندوز خبر داده بودند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله/کشور گفته بود که طالبان از بخشی از شهر قندوز بیرون رانده شده و وزارت وزارت دفاع با انتشار اعلامیه‌ای گفته که مقر فرماندهی پلیس و زندان شهر قندوز به دست نیروهای دولتی افتاده است.

شهر استراتژیک قندوز دیروز به تصرف گروه طالبان درآمد.

سرور حسینی، سخنگوی پلیس قندوز به بی‌بی‌سی گفته بود که با رسیدن نیروهای تازه‌نفس به شهر قندوز، عملیات از سه طرف جنوب، جنوب شرق و جنوب غرب شهر و نزدیک فرودگاه قندوز علیه طالبان آغاز شده است.

به گفته حسینی، افراد مسلح طالبان پس از ورود به شهر قندوز، ساختمان دفتر سازمان ملل (یوناما)، بخشی از مقر فرماندهی پلیس، دادگاه، دادستانی، اداره برق و شماری از پاسگاه‌های امنیتی در حومه شهر را به آتش کشیدند.

پیشتر گزارش شده بود که طالبان ساختمان رادیو و تلویزیون خصوصی "روشنی" را هم به آتش کشیده‌اند.

شاهدان عینی گفته‌اند که اموال، اسناد و امکانات دفاتر دولتی در قندوز به غارت رفته است.

وزارت دفاع در اعلامیه خود گفته که طالبان به غارت فروشگاه‌ها، بانک‌های خصوصی و طلافروشی‌ها دست زده و شماری از پزشکان بیمارستان اصلی شهر را کشته‌اند. منابع مستقل اما این خبر را تایید نکرده و یک صراف در قندوز به به بی‌بی‌سی گفت که صرافی شهر قندوز غارت نشده است.

دیروز برخی از نهادهای مدافع خبرنگاران در کابل نسبت به امنیت جان خبرنگاران مستقر در قندوز ابراز نگرانی کردند و از دولت خواستند که برای حفاظت از آن‌ها تلاش بیشتری به خرج دهد.

ملا اختر منصور رهبر گروه طالبان با انتشار اعلامیه‌ای به مناسبت تصرف این شهر به دست طرفدارانش، از آن‌ها خواسته بود که توجه خود را بر حفاظت از افراد غیرنظامی و دارایی آن‌ها متمرکز کنند.

او به ساکنان شهر قندوز اطمینان داده بود که نیروهای تحت فرمان او نیتی برای تعرض به دارایی شخصی مردم، قتل بدون محاکمه، غارت و نقض حریم شخصی مردم ندارند.

رهبر گروه طالبان از ساکنان قندوز، بازرگانان، کارکنان شهرداری، بیمارستان‌ها و مدارس خواسته بود که به زندگی و کار روزمره خود مشغول باشند و نسبت به امنیت جان و مال خود نگران نباشند.
با این حال، خبرنگاران در قندوز می‌گویند که وضعیت این شهر به سرعت در حال تغییر است و پیش‌بینی وضعیت در این شهر دشوار است.


ویدیو : آغاز عملیات هوایی ناتو علیه طالبان در قندوز