آشپزخانه‌هایی که شیشه پخت می‌کنند! :       «شیشه به دلیل مصرف داخلی و ترانزیت ...



 

 

 

«شیشه به دلیل مصرف داخلی و ترانزیت آن در حال تبدیل شدن به یک معضل ملی برای کشور است.» مطمئنا مشکلی که رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر از آن به عنوان "معضلی ملی" نام می‌برد بی ربط به خبرهای متعدد دستگیری ایرانیان به جرم مواد مخدر در فرودگاه‌های مالزی، تایلند و برخی کشورهای اطراف نیست.

روزنامه ابتکار نوشت:

"آشپرخانه های" محله‌های جنوبی شهر تهران همین چند سال پیش در روزهایی نه چندان دور بوی غذاهای محلی و خانگی را می‌داد که مردان خانه با تنگدستی و کار سخت، مواد غذایی آن را فراهم می‌کردند و زنان خانه با کمی اضافه کردن آب به خورشت خود شکم بچه هایشان را سیر می‌کردند اما امروز همین خانه‌ها محلی شده برای مردانی که ماده مخدری به نام "شیشه" تولید می‌کنند و زنان و کودکانی که آن‌ها را توزیع می‌کنند.

«شیشه به دلیل مصرف داخلی و ترانزیت آن در حال تبدیل شدن به یک معضل ملی برای کشور است.» مطمئنا مشکلی که رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر از آن به عنوان "معضلی ملی" نام می‌برد بی ربط به خبرهای متعدد دستگیری ایرانیان به جرم مواد مخدر در فرودگاه‌های مالزی، تایلند و برخی کشورهای اطراف نیست.

به شکلی که سردار حمیدرضا حسین آبادی در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد، ایران که تا پیش از این یکی از وارد کنندگان شیشه بود، حال دارای لابراتورهای شیشه در خانه هاست و با توجه به آنچه در خبرها منتشر می‌شود علاوه بر افزایش زندانیان کشور به جرم مواد مخدر و رسیدن آن به بیش از 200 هزار نفر در شش ماهه اول امسال، به تعداد مجرمانی که در خارج از مرزهای کشور نیز به اتهام حمل مواد مخدر شیشه دستگیر می‌شوند نیز در این مدت اضافه شده است. با توجه به آنچه در خبرها در این مدت آمده به نظر می‌رسد کشورهای تایلند و مالزی یکی از مهمترین پایگاه‌های فروش مواد مخدر شیشه هستند. در این میان دستگیری‌های زائران حج تمتع و عمره نیز در ارتباط با حمل مواد مخدر کم نیست.

در شهریور ماه امسال پنج مرد ایرانی دیگر به جرم حمل مواد مخدر کریستال و متامفتامین به میزان 12.3 کیلو گرم و به ارزش 1.3 میلیون دلار در فرودگاه بین المللی تایلند دستگیر شدند.اواسط مهرماه نیز خبری مبنی بر دستگیری یک ایرانی به جرم حمل مواد مخدر شیشه در فرودگاه تایلند منتشر شد، این درحالی بود که پلیس این کشور اعلام کرد، از ابتدای این ماه 3 مورد دستگیری مرتبط با قاچاق مواد مخدر در این فرودگاه صورت گرفته است.

عموم این دستگیر شدگان از مسیر مشابه اقدام به قاچاق این مواد کرده بودند و پلیس فرودگاه تایلند نیز با اعلام یکسان بودن مبدا تمامی این پنج تن در دمشق و عبور از کشورهای اردن و امارات متحده عربی احتمال داد که ممکن است قاچاقچیان از این پس مسیر جدیدی را برای حمل مواد مخدر به تایلند انتخاب کنند.در همین حال پلیس مالزی نیز در مهرماه از دستگیری 9 نفر ایرانی که قصد حمل 600 کپسول موادمخدر متامفتامین داشتند خبر داد. به گزارش پلیس این کشور از این 9 نفر 8 نفر اقدام به بلعیدن کپسولها کرده بودند و یک نفر دیگر نیز کپسولها را در ساک دستی اش جاسازی کرده بود. عملیات حمل مواد مخدر توسط ایرانی‌ها پلیس کشور مالزی را متعجب و شوکه کرده بود. و به گفته پلیس قاچاق مواد مخدر از شخص به گروه تغییر پیدا کرده است، بطوریکه تا پیش از این ایرانیان دستگیر شده به جرم حمل مواد مخدر به تنهایی اقدام به حمل این مواد می‌کردند و حمل گروهی مواد تا کنون بی سابقه بوده است.

پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در اردیبشهت ماه اعلام کرد که حدود 107 نفر از اتباع ایرانی در زندان‌های اندونزی، 75 نفر در زندان‌های مالزی و 87 نفر در زندان‌های تایلند به دلیل حمل مواد مخدر صنعتی هستند و طبق آخرین آمار این مرکز تا 26 سپتامبر ( 4 مهر ماه) 135 ایرانی به جرم حمل مواد مخدر در فرودگاه‌های خارجی دستگیر شدند، که از این تعداد 99 نفر در فرودگاه‌های مالزی دستشان رو شده است، این در حالی است که خبرهای بعدی از از دستگیری‌های مجرمان مواد مخدر در فرودگاه‌های دیگر کشور‌ها بعد از این تاریخ را نیز شامل صورت گرفته و نشان می‌دهد این روند همچنان ادامه دارد.

این افراد برای قاچاق از روش‌های مثل بلعیدن مواد، یا حوله و ژاكت آغشته به مواد مخدر شیشه و همچنین مواد مخدری كه در قالب ظرف‌های شامپو جاسازی شده بود، استفاده می‌کنند.

سهم زنان و کودکان در توزیع شیشه

مجید که به راحتی و بدون هیچ گونه پنهان کاری توضیح می‌دهد که در محل زندگی خود در نازی آباد 4 لابراتور تولید شیشه دارد و در اصطلاح به آن‌ها «آشپزخانه» می‌گوید. او که بعد از مدتی توانسته برای خود ماشین مدل بالایی بخرد، درآمد این کار را بسیار خوب می‌داند و می‌گوید: «درآمدش آنقدر خوب است که دیگر برایمان کار و توزیع در ایران صرف نمی‌کند و فعلا به خارج از کشور صادر می‌کنیم.»

به گفته مجید در مواردی به کشور تایلند هم قاچاق مواد شیشه داشته اند اما فعلا ریسک این کار بالا رفته است. او می‌گوید: مدتی است که پلیس تایلند در این مورد خیلی حساس شده و بسیار سخت گیری می‌کند به طوریکه به هر کس مشکوک شوند همانجا از او را مورد بازررسی قرار می‌دهند و حتی از دستگاه‌های پزشکی مثل سونوگرافی و اسکن استفاده می‌کنند.»

به گفته او دستگاه‌های تولید شیشه بسیار گران است و دانشجویان مهندسی شیمی در مقابل پول مناسبی هرچند مدتی کار نظارت بر روی این دستگاه هارا انجام می‌دهند. او با لبخندی اشاره می‌کند که تولید شیشه در محله‌های پایین شهر تبدیل به یک باند و مافیا شده است.

عموم توزیع کنندگان این مواد نیز کودکانی هستند که به عنوان کودکان کار بر سر چهارراه‌های شهر تهران فعالیت می‌کنند. مهسا در یکی از انجمن‌های حمایت از حقوق کودک کار می‌کند و خود می‌گوید که در کلاس‌های آموزشی که برای این کودکان از سوی انجمن‌های خیریه برگزار می‌شود، خیلی از آن‌ها خود می‌گویند که این مسئولیت را برعهده دارند و بیشتر درآمد و خانوادهایشان از توزیع و فروش شیشه است. او می‌گوید: «متأسفانه این کار خیلی علنی انجام می‌شود و پلیس هم برای برخورد با چنین بزرگترهایی کاری نمی‌کند.»

زنان و کودکان یکی از مهمترین حاملان این نوع مواد هستند که به نوعی قربانیان این کار نیز هستند، به طوریکه رئیس پلیس فرودگاه‌ها نیز در اوایل آبان ماه وقتی اعلام کرد که در طول هفت ماهه 2 هزار و 744 نفر حامل و فروشنده مواد مخدر در فرودگاه‌های کشور دستگیر شده اند، در ادامه گفت: «336 نفر از این دستگیر شدگان زن بوده‌اند.»با توجه به گزارش سردار نبی‌الله حیدری از 486 کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شده از این مسافران قاچاقچی، 80 درصد آن شیشه بوده است..../تحلیل:تابناک


ویدیو : آشپزخانه‌هایی که شیشه پخت می‌کنند!