آشنایی با غار نیاسر :       این غار در30 كیلومتری شمال غربی كاشان در پایة ...



 

آشنایی , شد خزان گلشن آشنایی , آشنایی با بورس

 

 

این غار در30 كیلومتری شمال غربی كاشان در پایة كوه نسبتاً مرتفعی از ارتفاعات نیاسر واقع است. دهانة غار به عرض 5/3 متر و ارتفاع 5/2 متر روبه شمال قراردارد. ابتدای غار تالار طبیعی كوچكی به طول 8 متر و عرض 3 متر است كه دهانه خارجی به آن پیوسته است و در انتهای آن به ارتفاع تقریباً یك متر از سطح زمین حفره كوچك دریچه مانندی است به ابعاد 50 × 50 سانتی‌متر كه در سنگ كنده شده و در واقع مدخل داخلی غار محسوب می‌شود.

 

 

قسمتی در داخل این غار وجود دارد كه جز به حالت نشسته نمی‌توان از آن عبور كرد. پس از این قسمت چاه سنگی مكعب مستطیل شكلی به عمق 6 متر وجود دارد كه انتهای آن به راهرو باریكی ختم می‌شود كه به خارج غار منتهی می‌شود. این خروجی با ارتفاع چند متر، موازات دهانه غار مشرف به پرتگاه عمیقی سر در می‌آورد كه به یك سری راهروها و اتاق‌های تو در تو راه داشته است. قسمت بزرگی از این بخش در اثر عوارض طبیعی شكسته و فرو ریخته و اینك بقایا و آثار آنها اغلب به حالت معلق در بدنه دیواره به چشم می‌خورد و حتی بعضی از بالكونهای بزرگ با پیش‌بندهای ضخیم و محكم سنگ و گچی هنوز پابرجاست و قرنها جلگه شرقی نیاسر را تا كاشان زیر چشم دارد.

 

 

اطلاعات دیگه اینکه:«عمیق‌ترین قسمت غار نیاسر چاهی است به عمق 10 متر كه با استادی و مهارت عجیبی در دل سنگ حفر شده است. غار نیاسر دارای سه انتهای سطحی، عمقی و زیرزمینی است كه هر كدام از نظر موقعیت دارای ارزش خاصی است.»

 

 

هرچند بسیاری از غارهای اصفهان هنوز ناشناخته مانده‌اند اما در كتاب غار و غارنورد تألیف علی جوانشاد اطلاعات جامعی در مورد غارهای شناخته شده ایران و اصفهان وجود دارد.

 

بهتون پیشنهاد می کنم اگه قصد بازدید ولذ بردن از این غار رو دارین روز های تعطیل به اونجا نرین چون شلوغه و فرصت نمی کنین استفاده لازم رو ببرین.

 


ویدیو : آشنایی با غار نیاسر