آشا محرابی، پلیس زن متفاوت : آشا محرابی بازیگر نقش سروان سارا سلیم در سریال ...


آشا محرابی بازیگر نقش سروان سارا سلیم در سریال «آمین» به كارگردانی بهرنگ توفیقی است. او در این سریال برای اولین بار بازی در نقش پلیس را تجربه می‌كند و پیش از این نیز با حضور در مجموعه «قلب یخی» ، فضای اكشن را تجربه كرده بود. وب سایت بانی فیلم - شهرزاد رویائی: آشا محرابی بازیگر نقش سروان سارا سلیم در سریال «آمین» به كارگردانی بهرنگ توفیقی است. او در این سریال برای اولین بار بازی در نقش پلیس را تجربه می‌كند و پیش از این نیز با حضور در مجموعه «قلب یخی» ، فضای اكشن را تجربه كرده بود.

 وی از سال 1364 در كارهای تصویری حضور داشته و تا كنون بازیگری گزیده كار بوده و اغلب در آثار متمایزی ایفای نقش كرده است. نقش او در سریال «آمین»‌ به عنوان پلیسی متفاوت از سایر پلیس های خانم سریال های این ‍ژانر تلویزیون دیده می‌شود.

پلیس فتا , پلیس 10 , پلیس راهور

تفاوت های این نقش به لحاظ ارائه تصویری واقعی از شخصیت پلیس است. در این سریال وجوه  مختلف شخصیت سروان سلیم در كنار هم به تصویر كشیده شده و در واقع تنها به شخصیت اجتماعی و شغل كاراكتر اكتفاه نكرده ، بلكه به كلیه زوایای انسانی او از جمله عاطفه ، گذشت و مواردی دیگر توجه كرده است.

 به هر روی بازی آشا محرابی در این نقش رضایت مخاطبان را به همراه داشته است. وی در سریال های دیگری از جمله «آینه»‌،«مرگ تدریجی یك رویا»،«سرزمین كهن»،«تاوان» و «آشپز باشی» ایفای نقش كرده است. همچنین علاوه بر «آمین»  شنیده‌هایی درباره پیوستن او به سریال در حال پخش «كیمیا» وجود دارد.

با توجه به اینكه بازیگری گزیده كار هستید و كمتر حضور در سریال های ایرانی را می پذیرید،‌ چطور به «آمین» پیوستید؟


-زمانیكه كار به من پیشنهاد شد با توجه به متن قوی این اثر ،‌ به نظرم آمد كه متن توانایی یك درام اجتماعی - پلیسی را دارد. از طرفی دیگر شخصیت پردازی فیلمنامه بسیار متفاوت از برخی دیگر آثار پلیسی به نظرم آمد.

شخصیت های این سریال فارغ از مثبت و منفی بودن، بعد های مختلف انسانی را نشان می دهد و ما شاهد بروز عواطف در كنار جدیت و خشونت افراد هستیم ، در واقع شخصیت ها با ترس ها ،‌عشق ،تنفر و حس های مختلفی كه همه انسان ها دارا هستند ،‌در یك فضای اكشن حضور دارند و باور پذیرند.

شخصیت پردازی «آمین» از جمله عوامل  تمایز مثبت سریال ما نسبت به سایر آثار پلیسی شده است، چرا كه این ویژگی منجر به باور پذیری بیشتر است.

به جز فیلمنامه من علاقه زیادی به ژانر اكشن داشته ام و تا كنون در نقش پلیس بازی نكرده بودم ، در نتیجه حضور در این سریال به عنوان تجربه جدید با فیلمنامه ای خوب برایم جذاب شد و در این سریال بازی كردم.

كارگردانی این اثر از ابتدا تا پایان سریال دچار تغییراتی شده ،‌شما توسط كدام كارگردان انتخاب شدید و كدام یك در ارتباط با نقش شما تأثیر بیشتری داشته اند؟

-من از طرف منوچهر هادی كه كارگردانی ابتدای سریال را بر عهده داشت ، برای حضور در سریال «آمین» انتخاب شدم، البته پیش از این با آقای نوروز بیگی در سریال«آشپزباشی» همكاری داشتم و حضور او به عنوان تهیه كننده سریال در انتخاب من برای این نقش و پذیرفتن كار از طرف من ، بی تأثیر نبوده است.

حضور من در این سریال از نخستین روز تصویر برداری و سكانس گلفروشی آغاز شد. بعد از تغییر كارگردان و حضور آقای توفیقی نیز تاثیر هر یك از آن ها در بازی من 50 درصد بوده است.

آشا محرابی , پلیس , اسماعیل محرابی

شخصیت سروان سارا سلیم به عنوان پلیسی متفاوت از سریال های این ژانر دیده می‌شود،‌اما همچنان مثل همه آثار پلیسی محوریت عملیات ها بر دوش پلیس های مرد دیده می‌شود.

-نه من موافق نیستم. بعد از پخش این سریال خیلی ها از من می پرسند ، مگر پلیس های زن چنین كارهایی را هم انجام می‌دهند. به نظرم در این سریال حضور پلیس زن پر رنگ تر از تجربه های پیش از خود بوده است.

 از طرفی دیگر بازیگر به اندازه ای كه فیلمنامه به او اجازه می دهد ،‌قدم بر می دارد ، اما به نظرم فعالیت ها و حضور پلیس زن در این سریال بسیار پر رنگ تر از سایر آثار پلیسی است.

در این سریال شخصیت سارا سلیم در عین به تصویر كشیدن فردی جدی، بخش های عاطفی یك زن را به همراه داشته است. این مسئله همانطور كه گفتید تأثیر خوبی در باور پذیری دارد. این بعد از شخصیت سارا سلیم تنها در فیلمنامه وجود دارد و یا اینكه شما هم ایده ای در این باره داشته اید؟

-اول این را بگویم كه ما زن و مرد نداریم.همه آدم ها به موازات شخصیت اجتماعی خود شخصیت عاطفی هم دارند. سارا سلیم نیز در عین اینكه این چالش ها را دارد همچنان باید به حرفه اش بپردازد.

افراد در حین كار اجتماعی بعد عاطفی وجودشان را به همراه دارند و تنها به كنترل آن می پردازند، نه اینكه به طور كلی منكر این بخش از وجودشان بشوند. متأسفانه در سریال های پلیسی دیگر ما بخش های مختلف شخصیت پلیس ایرانی را نمی بینیم.

در «آمین» ما شاهد وجوه عاطفی شخصیت سرهنگ سلیم به عنوان پلیس مرد هستیم و این خود از ظرافت های فیلمنامه سریال بوده است. من تنها بر حسب فیلمنامه پیش رفته ام و این بخش از شخصیت سارا سلیم مطابق با فیلمنامه شكل گرفته است.

اینكه امروز پلیس تنها اسلحه بكشد وبرای مخاطب باور پذیر نیست. ما همچنین قدرت حریف را نشان داده ایم تا بتوانیم پیروزی پلیس را دلنشین تر كنیم. مخاطب در آمین پلیس را به همراه دغدغه های انسانی اش می بیند.

در بعضی بخش ها انگیزه سارا سلیم عاملی بین مسئولیت و انتقام حس می‌شود. در سكانسی می بینیم كه او تصمیم به كشتن قاتل پدرش دارد. درباره این چالش توضیح دهید.

-این چالشی است كه همراه این دختر پیش می رود و البته تنها درباره همایون تمدن این حس را دارد و ما شاهد كمك كردن و مسئولیت پذیری كاراكتر در قسمتی كه پرستار دچار خطر شد بوده ایم ، اما این ضعف نسبت به كشته شدن پدرش از عواملی است كه حس درونی دختر به پدرش را یاد آور می‌شود.

 همچنین این مسئله منجر شده تا عموی او مانع حضور سارا سلیم در عملیات ها شود. از طرفی دیگر می بینیم كه سارا سلیم با وجود اینكه می توانست تمدن را بكشد ، اما برای دستیابی به دیگر جنایتكاران از این انتقام صرفه نظر می‌كند. این همان كنترل حس های انسانی به لحاظ شخصیت اجتماعی است.

فریدون محرابی , دفاتر پلیس 10 , ساعت کار پلیس 10

در بخش دیگری از سریال شاهد تزریق ماده ای برای اعتراف گرفتن از سروان سلیم هستیم، اما هیچ توجیهی درباره این ماده حیوانی برای اعتراف گرفتن از انسان ایجاد نمی شود و قصه توضیح منطقی به مخاطب ارائه نمی دهد.

-به هر حال آنچه مسلم است، كاركرد این ماده به عنوان عامل از بین برنده هوش و حواس انسان است. من تنها در همین حد درباره این ماده می دانم و فكر می كنم برای یك كار نمایشی اطلاعات در همین حد كافی است.

 بعد از تزریق این ماده به سارا سلیم، باز هم نام اصلی را از زبان او نمی شنویم و به جای اسم حامد اسم بردیا را به زبان  می آورد كه به حس مسئولیت پذیری و مقاومت سارا سلیم اشاره می‌كند.

بعضی از نقد ها اشاره به بازی و چهره پر از زنانگی شما و تناقض با تصور ذهنی مخاطب از پلیس ایرانی دارد.به طور مثال نگاه و واكنش سارا سلیم بعد از دیدن همسرش كه گروگان گرفته شده بود از جمله آن بازی های زنانه است.

-در بخش هایی كه مربوط به زندگی خصوصی این زن می‌شود، ‌قطعاً عاطفه و زنانگی او برجسته می‌شود. در بخشی كه این زن وشوهر یكدیگر را در آن وضعیت می بینند و واكنش می‌دهند، ‌در واقع ما اشاره به همین جنبه های درام اجتماعی - پلیسی داریم.

مخاطب در بخش های گروگان و یا شكنجه شدن توسط گروه تبهكار چنین چیزی نمی بیند. سارا سلیم با وجود همه مشكلات عاطفی و مسائل شخصی در حین انجام مأموریت با همه وجود اقدام می‌كند.

در یكی از صحنه ها برگه آزمایشی توسط سارا سلیم در قرآن دیده می‌شود ، اما توضیح بیشتری نمی گیریم. به هر حال تنها حس می كنیم كه او باردار است. علت توضیح ندادن این مسئله چیست و آیا ارتباطی به ممیزی و محدودیت در پخش داشتید؟

-من توضیحی درباره این بخش نمی دهم و شما را به آقای سعدوندیان ارجاع می دهم. در واقع نكته تیز بینانه ای است، اما ارتباط به من ندارد. در كل یك مسئله ای را به شما توضیح می دهم ،‌هیچ بازیگری به جز انتخاب و ایفای نقش تأثیر بیشتری در كار ها ندارد.

 قطعاً بازیگر هم نظراتی ارائه می دهد ، اما چندان تأثیر گذار نخواهد بود و مسائل این چنینی مربوط به بازیگر نیست و با عرض پوزش من پاسخی به این سؤال نمی دهم.

سخت ترین سكانس این اثر برای شما كدام بوده است؟

-در كل حضور در این سریال تجربه سختی بود. قسمتی كه ما به دویدن و تعقیب بهناز جعفری روی پله های برقی در مركز تجاری مشغول بودیم و چادر به تن داشتیم ، واقعاً صحنه سختی بود.

 از نظر فیزیكی فشار زیادی روی من بود و تصویر برداری آن صحنه دو روز طول كشید ، اما خروجی كار بسیار كوتاه بود و بخش های اندكی از بازی ما پخش شد

دفاتر پلیس 10 تهران , پلیس سایبری , مراکز پلیس 10 تهران

تغییر كارگردان در كل سریال چه تأثیری داشته است؟

-به نظر من تغییر كارگردان با درایت بخش مونتاژ و با توجه به حضور مستمر آقای سعدوندیان در كنار تدوینگران، دلیلی بر مرتفع شدن مشكلات ناشی از تغییر حضور دو كارگردان مختلف شد. خوشبختانه هیچ كس تا كنون مدعی دو دست بودن كار ما نبوده است.

از طرفی دیگر برای من این اتفاق بی حسن نبوده است. من با حضور در یك كار تجربه همكاری با دو كارگردان را بدست آوردم. هر دو كارگردان واقعاً زحمت كشیدند و من از همكاری با آن ها بسیار خوشحال هستم.

بازی در كنار داریوش فرهنگ چطور بوده است؟

-خدا را شكر چینش و بازی بازیگران به نظرم خوب بوده و حضور همه عوامل در كنار هم توانست خروجی مطلوبی ایجاد كند. بازی در كنار آقای فرهنگ هم تجربه خوبی بوده است.

كلیت سریال از نظر شما به عنوان بازیگر سریال «آمین» چطور است؟


-به نظرم «آمین» در مجموع ارتباط خود را با مخاطب بر قرار كرده و این مهمترین اتفاق است. از جمله افرادی هستم كه معتقدم اگر كل كار هنری را به عنوان یك پازل در نظر بگیریم، تكه آخر همان رضایت مخاطب خواهد بود.

بازخوردها همچنین خوب بوده در قسمت اول تا سوم قصه برای مخاطب پیچیدگی داشته و بعد از آن هم هیجانی برای به دنبال كشیدن مخاطب را داشته است.

خیلی از مخاطبان به من می گویند این سریال كوتاه است و ای كاش طولانی تر ساخته می شد. در كل بازخوردها بسیار عالی بوده و با توجه به اینكه پروژه سختی برای همه ما بود ، اما بازخوردهای مثبت توانسته خستگی را از وجودمان بیرون كند.

شما در سریال «كیمیا» هم حضور دارید؟ در همه سایت ها این چنین منتشر شده است.

-خیر. صحبت هایی برای حضور در سریال «كیمیا» بر قرار شد و حتی قرار داد هم داشتم ، اما به لحاظ كاری نتوانستم مشكل بر خوردم و نتوانستم در این سریال بازی كنم.

سایت پلیس 10 , ساعت کاری پلیس 10 , اشا محرابی

پیش از این تجربه های تئاتری زیادی داشته اید. در حال حاضر مشغول بازی در نمایش جدیدی نیستید؟

خیر. تا كنون پیشنهاد های تئاتری من تطابق با برنامه های دیگرم نداشته است. در حین كارهای دیگر پیشنهاد هایی ارائه شده و من امكان حضور بر صحنه را طی این چند وقت نداشته ام.

در حوزه تصویر چطور؟

-در حوزه تصویر به تازگی مشغول یك كار سینمایی به نام «دو لكه ابر»‌ به كارگردانی مهرشاد كارخانی بودم و فیلمبرداری تمام شده است. همچنین در فیلم سینمایی «آشوب» به كارگردانی كاظم راست گفتار نیز حضور داشته ام.

در بخش تلویزیون برای تله‌فیلم و آثار شبكه نمایش خانگی پیشنهاد داشته ام ، اما كارها را دوست نداشتم و درباره تله‌فیلم از نظر مالی به نتیجه و توافق نرسیدم. برای حضور در سریال ها نیز پیشنهاد مقبولی ندارم.
صحبت دیگری هم دارید ، بفرمایید؟

-ما آدم ها فارغ از حرفه مان چه قصاب ،‌بازیگر ، ورزشكار، معلم و پزشك باشیم، همه دارای وجوه مختلف شخصیتی هستیم و در كنار شغلمان زندگی شخصی و عاطفه داریم.

 در نهایت به طور ویژه به سارا سلیم در سریال «امین» اشاره می كنم و می گویم كه او با وجود حس و امكان انتقام از قاتل پدرش به خاطر دسترسی به سایر تبهكاران او را نمی كشد و یا در عین اقدام های جدی پلیسی بخش های عاطفی وجودش بر انگیخته می‌شود ،‌اما آن ها را بنا به شرایط كنترل می‌كند و این حس درباره همه ما صادق است.   


ویدیو : آشا محرابی، پلیس زن متفاوت