آسوشیتدپرس: توافق ایران در آستانه کسب آراء لازم در کنگره: فقط یک رای دیگر نیاز است! :



مواد لازم برای تهیه فریتر ذرت ایران کیک , مواد لازم برای تهیه فریتر ذرت ایران کوک , توافق گازی ایران و گرجستان

طرفداران موافقتنامه هسته ای با ایران در آستانه کسب آراء لازم در سنا برای حفظ این موافقتنامه و کمک به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای دستیابی به یک پیروزی مهم در سیاست خارجی خود برغم مخالفت های شدید با چنین موافقتنامه ای هستند.

به گزارش «انتخاب»، باب کیسی و کریس کونز دو سناتور دموکرات آمریکا روز سه شنبه به سی و دومین و سی و سومین سناتوری تبدیل شدند که حمایت خود را از موافقتنامه هسته ای ایران اعلام کرده اند. به این ترتیب تنها یک رای دیگر تا دستیابی به 34 رای مورد نیاز برای حفظ حق وتو اوباما در برابر لایحه جمهوریخواهان فاصله وجود دارد که هدف از آن جلوگیری از اجرای موافقتنامه ایران است.

کیسی در بیانیه ای اعلام کرد :« این موافقتنامه در مدت زمان خود برنامه هسته ای ایران را به طور قابل ملاحظه ای محدود می کند و در مقایسه با همه گزینه های واقع بینانه بهترین گزینه موجود برای ما در حاضر است.»

سناتور کونز نیز در اظهاراتی در دانشگاه دلاور گفت :«‌ من برغم عیب و نقص هایی که در این موافقتنامه وجود دارد از آن حمایت خواهم کرد زیرا راهبردی بهتر برای آمریکا است که می تواند منجر به اتحاد جامعه جهانی برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته ای شود.»

سناتور بن کاردین دموکرات برجسته در کمیته روابط خارجی سنا روز سه شنبه پیش بینی کرده بود اوباما تا پایان هفته به 34 رای لازم برای حفظ حق وتو خود دست خواهد یافت.

جمهوریخواهان در کنگره به طور اجماع با موافقتنامه هسته ای به دست آمده با ایران مخالفت کرده اند ، موافقتنامه ای که هدف از آن محدود شدن برنامه هسته ای ایران در ازای کاهش تحریم های اقتصادی علیه این کشور است.

دولت اسرائیل به شدت مخالف موافقتنامه هسته ای با ایران است و در توجیه این مخالفت خود می گوید این موافقتنامه امتیازهایی در اختیار ایران قرار می دهد و این امتیازها باعث قدرتمند شدن کشوری خواهد شد که قسم خورده است اسرائیل را از بین ببرد.

اما منتقدان موافقتنامه هسته ای ایران برغم راه انداختن کمپینی چند میلیون دلاری علیه این موافقتنامه نتوانسته اند از تعطیلات تابستانی کنگره در جهت منافع خود و سوق دادن جریان علیه موافقتنامه با ایران استفاده کنند.

کمیته امور عمومی آمریکایی اسرائیلی موسوم به آیپک تامین مالی این کمپین علیه موافقتنامه هسته ای با ایران را به عهده دارد.

در حال حاضر تنها دو سناتور دموکرات یعنی چاک شومر و باب منندز به مخالفت با موافقتنامه به دست آمده با ایران برخاسته اند و طی چند هفته اخیر آن دسته از سناتورهای دموکرات که درمورد موافقت یا مخالفت با این موافقتنامه مردد بودند ، حمایت خود را از آن اعلام کرده اند.

مقامات وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه گفتند جان کری وزیر امور خارجه این کشور روز چهارشنبه نامه ای در اختیار همه اعضای کنگره قرار خواهد داد که در آن رئوس کلی تعهدات امنیتی آمریکا درقبال اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس ترسیم شده است.

این مقامات وزارت امور خارجه آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود افزودند این نامه کمی پیش از سخنرانی کری درباره موافقتنامه هسته ای با ایران در فیلادلفیا در اختیار اعضای کنگره قرار خواهد گرفت.

اکنون که به نظر می رسد دستیابی به 34 رای مورد نیاز در سنا به منظور حفظ حق وتو اوباما محقق خواهد شد ، طرفداران این موافقتنامه ابراز امیدواری می کنند بتوانند به 41 رای در سنا دست یابند که به این ترتیب قادر خواهند بود از به رای گذاشته شدن قطعنامه « عدم تایید موافقتنامه هسته ای ایران » جلوگیری کنند. تحقق این تعداد رای مستلزم آن است که دست‌کم هشت نفر از 11 سناتور دموکرات که هنوز موضع خودشان را درقبال موافقتنامه ایران اعلام نکرده اند ، از آن حمایت کنند.

سناتور کاردین که می گوید هنوز درمورد موافقت یا مخالفت با موافقتنامه هسته ای ایران تصمیم گیری نکرده است در نشستی با دانشجویان دانشگاه جان هاپکینز گفت بر این اساس تصمیم گیری خواهد کرد که کدام رویکرد بهتر می تواند از تبدیل شدن ایران به یک کشور دارای تسلیحات هسته ای جلوگیری کند.

کاردین که یک دموکرات یهودی برجسته به شمار می رود افزود این یک تصمیم گیری سخت است. فشارها ازسوی هر دو طرف شدید است.

قطعنامه عدم تایید موافقتنامه هسته ای ایران بدون شک در مجلس نمایندگان که تحت کنترل جمهوریخواهان است تصویب خواهد شد اما نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا نیز قول داده است آراء کافی را برای حفظ حق وتو رئیس جمهور به دست آورد.

جمهوریخواهان برای در امان بودن از وتو رئیس جمهور نیازمند کسب دو سوم آراء در مجلس نمایندگان و سنا هستند.

حتی اگر کنگره آمریکا بتواند قطعنامه عدم تایید موافقتنامه هسته ای ایران را تصویب کند ، این اقدام ممکن است برای جلوگیری از اجرای این موافقتنامه که ماه ژوئیه میان ایران ، آمریکا ، انگلیس ، فرانسه ، چین ، روسیه و آلمان توافق شد و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به طور اجماع آن را تصویب کرد کافی نباشد.

اوباما در نامه ای به کونز به منظور جلب حمایت وی از موافقتنامه ایران متعهد شد این موافقتنامه هیچ گزینه ای را از آمریکا سلب نخواهد کرد.

وی در نامه خود نوشت :« این موافقتنامه هیچ ظرفیتی را به منظور واکنش به تهدیدهای ایران برای دوستان و متحدان ما در منطقه به ویژه اسرائیل از بین نخواهد برد.»

کیسی نیز گفت پس از سه نشست رو در رو با رئیس جمهور در ماه ژوئیه و اوت تصمیم گرفت از موافقتنامه هسته ای ایران حمایت کند.

 

 اخبار سیاست خارجی  - انتخاب


ویدیو : آسوشیتدپرس: توافق ایران در آستانه کسب آراء لازم در کنگره: فقط یک رای دیگر نیاز است!