آزمایش رانندگی با ولـوو C70 : ولوو در ایران بیشتر با محصولات سنگینش شناخته ...


ولوو در ایران بیشتر با محصولات سنگینش شناخته می‌شود. اما این خودروساز سوئدی در بخش خودروهای سواری نیز یکی از بهترین‌هاست. شاید دلیل شناخت کمتر مردم نسبت به خودروهای سواری در ایران، حضور پررنگ آلمانی‌ها و آمریکایی‌ها در دهه‌های گذشته باشد.  
مجله تخت گاز: ولوو در ایران بیشتر با محصولات سنگینش مثل کشنده‌ها و اتوبوس های بین شهری شناخته می‌شود. اما این خودروساز سوئدی در بخش خودروهای سواری نیز یکی از بهترین‌هاست. شاید دلیل شناخت کمتر مردم نسبت به خودروهای سواری این خودروساز 90 ساله در ایران، حضور پررنگ آلمانی‌ها و آمریکایی‌ها در دهه‌های گذشته باشد. با این حال بر کسی پوشیده نیست که ولوو در کنار مرسدس بنز از سردمداران ایمنی در دنیای خودرو هستند. جالب است بدانید که گاهی ولوو از مرسدس بنز هم پیشی می‌گیرد و به قول یکی از دوستان کسی که محصولی از ولوو را می‌خرد، در اصل ایمنی و خودرو را یکجا خریده است!

هم‌زمان با ورود خودروهای روز دنیا به بازار ایران، شرکت افرا موتور نیز به عنوان تنها نماینده رسمی کمپانی ولوو در کشور، اقدام به واردات 4 مدل از خودروهای این سوئدی جذاب به بازار داخلی کرد. یکی از این خودروها مدل پر فروش C70 است که به‌خصوص در بازار اروپا از محبوبیت بالایی برخوردار است. نسل اول این خودرو در سال 1997 به بازار آمد و با تغییراتی تا سال 2006 به تولید رسید. اما نسل دوم از سال 2006 به بعد ساخته شد و خودرو حاضر متعلق به همین نسل است. این خودرو اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت در سال 2005 به نمایش درآمد. در واقع ولوو در دهه اول قرن بیست و یکم، یک بازنگری کلی در محصولاتش انجام داد تا در چرخه رقابت از رقیبان سرسختش عقب نماند. C70 را باید حاصلی از همین بازنگری‌ها برشمرد.

جریمه رانندگی , پرداخت جریمه رانندگی , راهنمایی و رانندگی

ظاهر خبر می دهد از سر درون

با همان نگاه اول به چهره خودرو کاملا مشخص است که با یک محصول اروپایی روبه‌رو هستید. رنگ قرمز پرهیجان خودرو وقتی هیجان‌انگیزتر می‌شود که بدانید C70 کانورتیبل است و این یعنی اوج لذت رانندگی. در نمای روبه‌رو خطوط گرد و شیب‌دار رو به پایین خودرو را بزرگتر از آنچه که هست نشان می‌دهد و جلوپنجره خودرو نیز با آرم بزرگ ولوو تزئین شده است. خط شانه‌ها از بالای چراغ‌های جلو حرکت کرده و با گذر از زیر ستون‌ها رو به بالا و عقب می‌رود. این خط در ایجاد یک ظاهر تنومند برای C70  نقش موثری دارد. در نمای جانبی بیش از هر چیز شیب زیبای سقف نمایان است که نقش بسیار مهمی در ایجاد یک آیرودینامیک مناسب را برای ولوو بازی می‌کند. در نمای عقب شاهد طرحی هستید که شبیه به هیچ خودروی دیگری نیست. خط شانه‌ها از پایین ستون‌های عقب با خطی دیگر جدا شده تا یک تورم در درب صندوق عقب ایجاد شود. بخش کوچکی از چراغ‌های بزرگ عقب روی درب صندوق قرار دارد. گرافیک چراغ‌ها در این ناحیه به همراه دو خروجی اگزوز موتور، یک چهره خشمگین و پرقدرت را برای ولوو پدید آورده است. در کل در مورد طراحی این خودرو باید به با توجه به سبک و اصالت محصولات ولوو قضاوت کرد. در واقع ولوو سبکی مختص به خودش را دارد که نه خطوط گرد و تورم‌های انگلیسی را می‌توان در آن یافت و نه شبیه به آلمانی‌های محتاط است. بلندپروازی چشم بادامی‌ها را هم ندارد. ولوو در طراحی یک استقلال کامل دارد و سال‌هاست که به اصولش پایبند است.

اصول و سبک ولوو به دورن کابین هم منتقل شده است. در همان لحظات اول نیز می‌توان به کیفیت مونتاژ و کیفیت مواد به‌کار رفته در کابین پی برد. روی داشبورد یک سطح ایستاده صاف از جنس آلومینیوم پرداخت شده وجود دارد که همه آنچه که مورد نیاز است رویش قرار گرفته است. چنین روشی در طراحی دیگر محصولات نیز به‌کار گیری می‌شود. در بالای داشبورد یک صفحه نشانگر کوچک نصب شده که می‌توانید اطلاعات مختلفی را در آن مشاهده کنید. دکمه‌های متعددی در زیر این نمایشگر وجود دارد که شامل کلیدهای کنترل سیستم تهویه مستقل، گرمکن صندلی‌ها، شماره‌گیر و کنترل تلفن، کنترل سیستم صوتی، گرمکن شیشه عقب و...قرار دارد. همچنین می‌توانید از کامپیوتر سفری  نیز در این بخش استفاده کنید.

فرمان با روکشی از چرم دست‌دوز بسیار خوش دست است. فرمان مثل بسیاری از خودروها آنقدرها شلوغ نیست و فقط دکمه‌های کالا کاربردی سیستم کروزکنترل و سیستم صوتی بر روی آن قرار دارند. آینه‌های خارجی به همراه صندلی‌ها دارای حافظه هستند و در ضمن آینه وسط به‌طور اتوماتیک در مواجهه با نور زیاده از حد خودروی عقبی تیره می‌شود. البته تنظیم صندلی‌ها نیز کاملا برقی است. نمایشگر دماسنج درون آینه وسط قرار دارد. آینه‌های جانبی هم به‌طور اتوماتیک جمع می‌شوند تا رادارهای گرانبهای دید کناری سامانه BLIS در زمان پارک کردن آسیبی نبینند. در کنسول میانی دو دکمه وجود دارد که رویشان خودروی با سقف و خودروی بدون سقف نقش بسته است. ناگفته پیداست که از این دو دکمه برای باز و بسته کردن سقف خودرو استفاده می‌شود. البته اگر درون صندق عقب کاور مخصوص که سقف روی آن قرار می‌گیرد بالا باشد، سقف باز نخواهد شد و می‌توانید آلارم مخصوص به این موضوع را در صفحه نشان دهنده‌ها ملاحظه کنید. ولوو برای خریداران سنسور پارک عقب و قفل مرکزی از راه دور را نیز پیش‌بینی کرده است.

جرایم رانندگی , تخلفات رانندگی , آموزش رانندگی

فرمان و شیفتر دنده هر دو از پوشش چرمی دست‌دوز و با کیفیتی برخوردارند. البته این دو بخش تنها جایی نیستند که چرم به‌کار رفته است چون صندلی و رودری‌ها نیز با چرمی مرغوب و استخوانی رنگ روکش شده‌اند. سیستم صوتی استاندارد با 8 اسپیکری که در کابین دارد سرنشینان را راضی و ولوو را روسفید می‌کنید.

ارمغان ایمنی ولوو

اما برسیم به برگ برنده ولوو یعنی ایمنی. در واقع هیچ چیز به اندازه ایمنی برای این کمپانی اهمیت ندارد خواه ایمنی سرنشینان، خواه ایمنی عابران. اما بیاید ببینیم C70 در بحث ایمنی چه در چنته دارد. کیسه‌های هوا در این خودرو به‌صورت دو مرحله‌ای عمل می‌کنند. این کیسه‌های هوا شامل کیسه‌های جلو، دوطرف راننده و سرنشین، کناری و پرده‌ای است که می‌توانید وقتی سرنشینی در خودرو نیست کیسه هوای سرنشین را خاموش کنید. از دیگر سامانه‌های ایمنی فعالی که در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته می‌توان به سامانه WHIPS اشاره کرد که با تشخیص وقوع تصادف، پشت سری‌های صندلی را به جلو حرکت داده و شرایط صندلی را طوری تغییر می دهد که کمترین ضربه به بدن وارد شود.

همه چیز در جای خود

صندلی کودک نیز در کابین عقب می‌تواند به کمک قفل کن‌های سیستم ISOFIX و متصل شدن به آنها کاملا بدون حرکت اضافی در جایشان محکم شوند و البته این مهم به جز کمربندهای ایمنی خودرو است که مجهز به سامانه پیش‌کشندگی است. همچنین ولوو می‌تواند به کمک سامانه حفاظتی در مقابل ضربات کناری موسوم به SIPS علاوه بر کنترل بدن به کمک ایربگ‌های کناری و پرده‌ای، با انتقال و پخش کردن ضربه توسط سازه اصلی چارچوب کابین، کمترین ضربه ممکن را به سرنشینان انتقال بدهد. برای عملکرد بهتر این سیستم ایربگ‌های پرده‌ای به شکلی درون ستون‌ها و درب تعبیه شده‌اند که توانایی پوشش دادن کل بدن را از کنار دارند. در صورتی که حسگر دوران یا ژیروسکوپی C70 احساس کند در شرایط بروز چرخش و یا چپ کردن قرار دارد، بلافاصله کمربندها را به کمک سیستم پیش‌کشنده محکم می‌کند و ستون‌های U شکل در پشتی صندلی‌های عقب، از جایشان خارج می‌شوند تا در صورت واژگونی آسیبی به سرنشینان نرسد. همچنین ستون‌های جلو از تکنولوژی هیدروفریم بهره می‌برند تا در زمان واژگونی قدرت تحمل بالایی داشته باشند.

خب اگر تصور می کنید در مقوله ایمنی ولوو موارد ذکر شده در بالا را برای خریداران در نظر گرفته است باید بدانید داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود! در سیستم ترمز هم علاوه بر سیستم تقسیم نیروی ترمز بنا به شرایط بین چرخ‌ها و ABS ،سامانه پایداری پویا و کنترل کشش DSTC نیز از دیگر موارد ایمنی است. همچنین سوئدی‌ها علاوه بر سامانه شتخیص نقاط کور عقب و کناری توسط رادارهای پشت و آینه‌های جانبی، سامانه تشخیص فاصله با خودروی جلویی را نیز برای خریداران در نظر گرفته‌اند که در صورت کاهش بیش از حد فاصله با خودرو و یا مانع روبه‌رویی ترمزهای خودرو را فعال می‌کند.

در ساختار شاسی و بدنه یکپارچه این خودرو ترمینال‌ها یا خرپاهایی تعبیه شده است که می‌توانند در هنگام مواجهه با ضربه، انرژی را از خود به سمت کانال‌های جذب انرژی درون بدنه انتقال دهند و علاوه بر جذب ضربه از تخریب بیش از حد نیز جلوگیری می‌کنند. به‌طور مثال در برخورد از روبه‌رو هر قدر انرژی حاصل از برخورد به سمت کابین حرکت کند با سازه‌های ساندویچی روبه‌رو می‌شود که خودشان تخریب می‌شوند تا از رسیدن ضربه به کابین جلوگیری کنند.

آزمایش , آموزشگاه رانندگی , علایم راهنمایی و رانندگی

خوشدستی و توانایی‌های حرکتی

بعد از بررسی کابین با کیفیت C70، وقت آن شده بود که موتور 5 سیلندر این خودرو را استارت کنیم. این پیشرانه 5 سیلندر 2521 سی‌سی حجم دارد و به کمک یک توربو شارژر می‌تواند در دور موتور 5 هزار 230 اسب بخار نیرو تولید کند که برای کوپه‌ای در این کلاس مناسب است. اما در اینجا ولوو باز هم یک برگ برنده رو می‌کند! گشتاور 320 نیوتن‌متری این پیشرانه از دور موتور 1500 تا 5000 دوربردقیقه در اختیار راننده قرار دارد و این گستردگی دامنه گشتاور سبب شده مصرف سوخت این خودروی 1725 کیلوگرمی حدود 8/9 لیتر در سیکل ترکیبی باشد. گیرباکس تیپ ترونیک این خودرو عملکردی مناسب دارد و به‌دلیل ضرایب دقیق می‌تواند شتاب 0 تا 100، 8 ثانیه‌ای را برای ولوو به ارمغان آورد. البته در لحظه شتاب‌گیری اولیه تاخیر در دورگیری توربو شارژر که در دیگر خودروهای مجهز به توربو هم دیده می‌شود یک مکث بسیار کوتاه را ایجاد می‌کند که بعد از به ماکزیمم رسیدن دور توربو به دلیل شتاب فوق‌العاده آن را فراموش خواهید کرد. عملکرد فرمان برقی خودرو کاملا مطابق بر سرعت‌گیری ولوو است و بسیار دقیق عمل می‌کند.

هر چند به دلیل اینکه خودروی تست ما هنوز پلاک نشده بود نتوانستیم با ولوو وارد ترافیک شهری هم بشویم ولی در عوض فرصت کافی در اختیارمان بود تا سیستم‌های کنترل کشش و پایداری را در هنگام پیچیدن در دوربرگردان‌های با زاویه تند بررسی کنیم. چندبار حین دور زدن با فشار بر پدال گاز سعی کردیم محور عقب خودرو را کمی دچار استرس کنیم که ولوو با درک از شرایط در حالی که صدای جیغ چراخ‌ها به گوش می‌رسید، حتی ذره‌ای از خط سیر صحیح خارج نشد. همچنین به در بلواری خلوت و صاف که سرعت خودرو به 140 کیلومتر در ساعت رسیده بود، ترمزها خم به ابرو نیاورند و در کمترین مسیر ممکن این جثه 1725 کیلوگرمی را متوقف کردند.

در زمانی که سقف هارد تاپ خودرو را باز می‌کنید باید دقت داشته‌باشید که کلید باز و بسته شدن را تا پایان مرحله باز و بسته شدن بفشارید. پس از باز شدن سقف بهتر است شیشه‌های کناری را نیز بالا ببرید تا از تلاطم باد در کابین جلوگیری شود چون در غیر این صورت مجبورید گاهی موهایتان را مرتب کنید. البته به قول یکی از همکاران اگر قرار باشد سقف را باز کنید و باد به مو و صورتتان برخورد نکند، پس چرا خودروی کانورتیبل خریداری کرده‌اید؟!

آزمایش خون , پرداخت جریمه راهنمایی و رانندگی , یخچال فریزر دوقلو آزمایش

جمع بندی

در نهایت در مورد ولوو C70  باید گفت: با انتخاب این خودرو در درجه اول از نظر ایمنی خیال خود و خانواده را راحت کرده‌اید و در درجه دوم خودرویی خاص خریده‌اید که در خیابان‌ها کمتر دیده شده و از این نظر کاملا متمایز است. این خودرو استایلی اروپایی ولی شخصیتی مستقل از دیگر خودروسازان اروپا دارد. کیفیت ساخت و مونتاژ آن درخور توجه و خدمات پس از فروشش در ایران نیز مناسب است. همچنین استهلاک تولیدات ولوو نسبت به حریفان کمتر است. از جمله نکات منفی ان خودرو نیز باید به نبود پدال شیفترهای پشت فرمان اشاره کرد که می‌توانست به کمک گیرباکس 5 سرعته دقیق C70 بر لذت سواریش بیافزاید.


ویدیو : آزمایش رانندگی با ولـوو C70