آزادی جیسون رضاییان، کمتر از 1 ماه دیگر : معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق ...


معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران اعلام کرد که خبرنگار واشنگتن‌پست که به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر شده بود، کمتر از یک ماه آزاد می‌شود. خبرگزاری فارس: محمد جواد لاریجانی در مصاحبه با شبکه «یورونیوز» اعلام کرد که «جیسون رضاییان» خبرنگار واشنگتن‌پست که در ایران دستگیر شده است، کمتر از یک ماه دیگر آزاد می‌شود.

طبق این گزارش، محمدجواد لاریجانی، رئیس شورای حقوق بشر ایران این اظهارات را در مصاحبه اختصاصی با یورونیوز در سوئیس مطرح کرد و گفت که رضائیان در کمتر از یک ماه آزاد می‌شود یا مورد عفو قرار می‌گیرد.

محمد جواد لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار یورونیوز در این باره گفت: من در جایگاه قضاوت قرار ندارم. من تنها گزارش می‌دهم که مقامات امنیتی اتهاماتی را علیه وی مطرح کرده‌اند مبنی بر آنکه او در فعالیت‌هایی غیر از خبرنگاری مشارکت داشته است؛ فعالیت‌هایی که نقض امنیت کشور بوده است.

خبرنگار یورونیوز در ادامه نوشت که این اتهامات به دلیل نوشتن مطالبی در خصوص اینکه ایرانیان چطور عاشق بیس‌بال هستند؟ این مسئله چه تهدیدی برای امنیت ملی است که لاریجانی در پاسخ به وی گفت: «نه این اصلاً هیچ اتهامی به وی وارد نمی‌کند. بگذارید در همینجا متوقف شوم و بگویم که این اتهامات توسط دادستان پرونده مورد بررسی قرار گرفته است و به اندازه‌ای کافی بوده که موجب دستگیری او شده است. شما می‌دانید که اگر اتهامی علیه شخصی مطرح شود، نظام قضایی باید حکم بازداشت وی را صادر کند. افراد امنیتی چون آمریکا و انگلیس، نمی‌توانند خودشان یک فرد را دستگیر کنند بنابراین این دادستان او را دستگیر کرد و مجدداً بازداشت وی را تجدید کرد زیرا پرونده آماده نبود اما فکر می‌کنم این پرونده به مرحله تکمیل نزدیک می‌شود و سپس این احتمال وجود دارد که در دادگاه از خود دفاع کند. امید من آن است که قبل از رفتن به فرایند دادگاه، دادستان پرونده را رها کند تا اینکه بررسی کند که شاید اتهامات خیلی چشمگیر نیست. اما در هر صورت این به دستور او بستگی دارد، اینکه این پرونده به دادگاه فرستاده شود. چندین مورد پرونده قبل از این وجود داشته است که دادگاه یا پرونده مختومه اعلام کرده است یا اینکه به چندین دلیل، اعلام جرم کرده است.

خبرنگار یورونیوز در ادامه گفت که خانواده رضائیان می‌گویند که اتهامات وارده علیه او هیچ اساسی ندارد و فکر می‌کنند این اتهامات کاملاً بی‌اساس است که لاریجانی در پاسخ به او می‌گوید: «هیچ دلیلی وجود ندارد که ما یک خبرنگار را دستگیر کنیم....ده‌ها هزار خبرنگار وجود دارند که از کشورهای خارجی به ایران می‌آیند و برمی‌گردند. دستگیری او چه نفعی دارد؟ اگر ما او را دستگیر نمی‌کردیم، آن‌ها گزارشات خوبی در این کشور می‌نوشتند، بنابراین دلیلی نمی‌بینم که نظام امنیتی بخواهد در این زمینه تقلب کند.

محمد جواد لاریجانی در خصوص تاریخ دقیق آزادی رضائیان گفت: «من نمی‌دانم اما انتظار می‌رود که پرونده او به مرحله نهایی برسید. یا او به طور کامل رفع اتهام شود یا اینکه به دادگاه فرستاده شود و دادگاه تصمیم نهایی را اعلام کند.


ویدیو : آزادی جیسون رضاییان، کمتر از 1 ماه دیگر