آزادی از دیدگاه امام خمینی (ره) : امام خمینی(ره) معتقد هستند که اسلام معتقد ...


امام خمینی(ره) معتقد هستند که اسلام معتقد به آزادی اسلام است. ایشان آزادی به سبک غربی را رد می کنند. خبرگزاری مهر: امام خمینی(ره) معتقد هستند که اسلام معتقد به آزادی اسلام است. ایشان آزادی به سبک غربی را رد می کنند.

امام خمینی , فرودگاه امام خمینی , کمیته امداد امام خمینی

آزادی ازدیدگاه اسلام

امام معتقدند که اگر به اسلام اعتقاد دارید، اسلام، انسان را آزاد خلق کرده و انسان را مسلط بر خودش و بر مالش و بر جانش و بر نوامیسش خلق فرموده است. امر فرموده است، مسلط است انسان، آزاد است انسان، هر انسانی در مسکن آزاد است، در مشروب و مأکول-آنچه خلاف قوانین الهی نباشد- آزاد است، در مشی آزاد است. اسلام اینقدر با آزادی موافق است.

آزادی در حدود شرع

ایشان آزادی بر حسب شرع را برای ملت جایز می‎دانند و می‎گویند: از آزادی‎ها سوء استفاده نشود. آزادی در حدود اسلام است در حدود قانون است، تخلف از قانون نشود به خیال اینکه آزادی است.

برخورد با آزادی‎های خلاف اسلام

امام با آزادی‎های خلاف اسلام مخالفند و می‏گویند: ما تا کنون برای اینکه به مردم عالم بفهمانیم و بفهمند مردم که ما با چه اشخاصی مقابله داریم، ما آزادی دادیم به آنها، آزادی مطلق که درظرف این چند ماه قریب دویست حزب و گروه و مطبوعات زیاد و مجلات و روزنامه‎ها منتشرشد! و هیچکس جلوگیری نکرد.

در عین حالی که به همه مقدسات ما توهین کردید، در عین حالی که با حکومت آنطور رفتار کردید و با اسلام آنطور رفتار کردید در مطبوعاتتان، مع ذالک به شما تعرض نشد تا آنکه فتنه را دیدیم و فهمیدیم شما فتنه‎گر هستید، شما منافقینی هستید که می‎خواهید فتنه بکنید، منافقینی هستید که توطئه کردید بر ضد اسلام، توطئه کردید بر ضد کشور، توطئه کردید بر ضد ملت، شما اشخاصی هستید که با سرحدات و با خارج روابط دارید. رفت و آمد شما تحت کنترل است.

 اطلاع به ما دادند که رفت و آمد دارید شما با اشخاصی که دررژیم سابق بودند، با اشخاصی که می‎خواهند مملکت ما باز به حال اول برگردد-بعد از اینکه توطئه شما ثابت شد- و مردم فهمیدند شما چه اشخاصی هستید دیگر نمی‎توانیم اجازه بدهیم آزادانه هرکاری که می‎خواهید بکنید، شما را سرکوب خواهیم کرد.

حفظ مصالح اسلام

امام درمورد حفظ مصالح اسلام می‎گویند: ما موظفیم از طرف اسلام که مصالح مسلمین را حفظ کنیم. همه موظفیم، همه ما موظفیم که مصالح اسلام را حفظ کنیم و این طوایف دارند مصالح اسلام را از بین می‌برند. بنابراین در کمال تأسف ما دیگر نمی‎توانیم آن آزادی‏ای که قبلا دادیم بدهیم، و نمی‏‏توانیم بگذاریم این احزاب به کار خودشان و فسادهایی که داشتند می‎کردند و می‏کنند ادامه بدهند.

مخالفت اسلام با آزادی غربی

امام با آزادی به سبک غربی مخالفند و می‎گویند: قلمهایی که توطئه‎گر بودند و می‎خواستند باز سلطه اجانب را بر مملکت ما مسلط کنند، آنها را گفتیم که نباید این کار را بکنند و باید محکمه ببیند که اینها چکاره هستند. دیدیم که بعد از اینکه بررسی شد، اینها از اسرائیل خیلیشان ارتزاق می‎کردند. بلندگوی اسرائیل بودند. بلندگوی آمریکا بودند. منتها با صورتهای دیگر.

 یک ملتی حق دارد که کسی که بخواهد ملتش را به تباهی بکشد و توطئه کند و باز همان مسائل سابق را برای او پیش بیاورد از آن جلوگیری بکند. والا ملت ما طرفدار آزادی است. طرفدار همه جور آزادی است. ولکن طرفدار توطئه نیست. طرفدار تباهی نیست. اسلام با کارهای خلاف عفت و کارهایی که مملکت را به تباهی می‎کشد و ملت را به عقب می‎راند موافق نیست.

آزادی مقید به شئون جامعه

امام درمورد اخلاق و سنت‏های انسانی درتاریخ 22 مهرماه 57 درمصاحبه با روزنامه فیگارو در تشریح اوضاع آینده ایران، بر آزادی‏های مقید به شئون جامعه تأکید دارند و می‎گویند: ما موافق رژیم آزادی‎های کامل هستیم. باید حدود رژیم آینده ایران ، همانگونه که برای کلیه دولت‎های متکی به مردم مطرح است، منافع مجموع جامعه را در برگیرد و همچنین باید به شئون جامعه ایرانی مقید بوده باشد، زیرا عرضه یک جامعه غیر محدود، دستبرد به شرف مردان و زنان آن است.


ویدیو : آزادی از دیدگاه امام خمینی (ره)