آداب شب زفاف :       شب زفاف شب زفاف اولین شب همبستری دو زوجی است که از راه ...



 

آداب شب زفاف , آداب شب اول زفاف , آداب زفاف

 

 

شب زفاف

شب زفاف اولین شب همبستری دو زوجی است که از راه صحیح شرعی با همدیگر پیمان زناشویی بسته اند.شب زفاف از شب هاى بسیار مهم و مبارك در زندگی هر فردی است و به همین جهت در منابع اسلامى آداب فراوانى براى شب زفاف ذكر شده است. مباركى شب زفاف از این جهت است كه در روایت آمده مؤمن با ازدواج و عروسى كردن نیمى از ایمانش تكمیل مى شود.

 

آداب شب زفاف (شب اول عروسی)

در شب عروسی (شب زفاف) آداب اخلاقی و دستورهایی سازنده از امامان رسیده که رعایت آنها مایۀ خوشبختی است و مطمئن باشید ازدواجی موفق خواهد بود که از آغاز با رضای خداوند و آداب و رهنمودهایی که بیان خواهد شد، همراه باشد.

 

1. وضو گرفتن و پیمان بستن با خدا

از امام باقر علیه السلام نقل است که فرمودند:

«در شب عروسی چون عروس را به خانه ات آوردند، وضو بساز و به او نیز بگو که وضو بسازد و هر کدام دو رکعت نماز به جا آورید و خداوند را حمد کنید و بر پیامبر صلی الله علیه و آله و آلش درود بفرستید و (برای خوشبختی و سعادت خود و فرزندان و گرمی زندگی تان) دعا کنید و به زنانی که همراه عروس آمده اند، بگو که «آمین» بگویند.[1]»

ازدواج، سنّتی الهی است و به امر و رضای خداوند برپا می شود شب زفاف، وقت اجابت دعا است و عروس و داماد به جای رقص و پایکوبی و کارهای غیر شرعی و لهو و لعب و ساز و نقاره، باید با یاد و نام خدا زندگی را آغاز کنند و با سجده و زاری به درگاهش خوشبختی خود و نسل خود را از خداوند بخواهند. اگر آغاز زندگی چنین باشد، پایانش نیز خیر خواهد بود، ولی زندگی ای که آغازش با غفلت همراه باشد، پایان خوبی هم نخواهد داشت.

 

2. دعا در حجله

امام باقر علیه السلام در بیان آداب حجله می فرماید:

«وقتی به حجله وارد شدی و نزد عروس رفتی، پیشانی او را بگیر و دعا کن و بگو:

 

«اللّهمّ  بامانتک اخذتها و بکماتک استحللتها فان قضیت لی منها ولداً فاجعله مبارکاً تقیّاً من شیعة آل محمّد و لاتجعل للشّیطان فیه شرکاّ و لانصیباّ؛


خدایا! من، این خانم را از تو به امانت گرفتم و با سخنان تو او را حلال نمودم. پس، اگر فرزندی از او متولد شد، او را مبارک و با تقوا و از شیعیان محمدصلی الله علیه و آله و آلش قرار ده و در او برای شیطان نصیبی قرار مده.»[2]

 

3. گفتن «بسم الله» هنگام همبستر شدن

گفتن «بسم الله» در هر حال و آغاز هر کاری نیکوست. هنگام خوردن و آشامیدن، هنگام سر بریدن حیوانات (که واجب است). لباس پوشیدن، موقع خروج از خانه، وقت خفتن و خلاصه هر کاری که با نام خدا شروع نشود، ناقص و بی فرجام خواهد بود، از جمله در احادیث سفارش شده است که هنگام همبستر شدن با همسر نیز حتماً «بسم الله» بگویید تا شیطان در نطفۀ شما شریک نشود و فرزند شما شریک شیطان نگردد و بهتر است این جمله را بگویید:

 

 

شب زفاف و آموزش بهترین آداب جنسی , شب زفاف , زفاف

 

 

«بسم الله و بالله اللّهمّ جنّبنی الشّیطان و جنّب الشّیطان ما رزقتنی؛

به نام خدا. خداوندا! شیطان را از من و فرزندانی که به من عطا می کنی، دور کن.»[3]

 

امام باقر علیه السلام  در این باره فرمود:

«هنگام همبستر شدن با همسرت بخوان:

 

اللّهم ارزقنی ولداً و اجعله تقیّاً زکیّاً لیس فی خلقه زیادة و لا نقصان، و اجعل عاقبته الی خیر؛

خداوندا! به من فرزندی عطا کن و او را با تقوا و پاک گردان و از نظر جسمی سالم و بدون نقص باشد و او را عاقبت به خیر بگردان.»[4]

البته دعا و گفتن «بسم الله» فقط مخصوص شب عروسی و شب زفاف نیست، بلکه هر وقت که قصد آمیزش باشد، نام خدا نباید فراموش شود و مرد باید به او پناه ببرد و درخواست فرزند صالح و سالم کند.

منبع:www.3noqte.com

__________

پی نوشت ها

[1] . همان، ج14، ص81 .

[2] . کافی، ج5، ص500 .

[3] . اصول کافی، ج5، ص503 .

[4] . وسائل الشیعه، ج20، ص117 .

از دست ندهید:


نماز زفاف

شب زفاف و آموزش شب زفاف

 

 

 



ویدیو : آداب شب زفاف