آخرین خبرها از وضعیت اقتصادی کشور : شاخص سفته و برات به اجرا گذاشته شده بیشترین ...


شاخص سفته و برات به اجرا گذاشته شده بیشترین رشد و میزان چک‌های مبادله شده بیشترین کاهش را دربین شاخص های اقتصادی در آبانماه به خود اختصاص داده‌اند. ایسنا: در آخرین آمار، تغییرات شاخص بهای کالا و خدمات در مناطق شهری تهران بیانگر تورم نقطه به نقطه 15.1 درصدی و تورم دوازده ماهه 17.2 درصدی در آذر ماه است،این در حالی است که تورم ماهانه آذر نسبت به آبانماه بیشتر شده و از 1.5 به 1.9 درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی همچنین در دی ماه از رشد اقتصادی مثبت چهار درصدی در نیمه اول امسال در غیاب اعلام آمار مرکز آمار خبر داد و پیش بینی کرد که با توقف رشد ضریب جینی در سال جاری شکاف طبقاطی که در سال گذشته بیشتر شده بود کاهش یابد.

اما دیگر آمارهای بانک مرکزی از متغیر های اقتصادی در هشتمین ماه سال جاری بیانگر افزایش چک‌های برگشتی و رشد 22.2 درصدی شاخص تعداد و 28.3 درصدی مبلغ نسبت به ماه مشابه سال قبل است در عین حال که مبلغ و تعداد چک‌های برگشتی در آبان نسبت به مهرماه به ترتیب 3.4 و 8.9 درصد افزایش دارد.

این در حالی است که در این ماه شاخص اسناد مبادله شده نسبت به مهر ریزش داشته و از نظر تعداد 1.7 و مبلغ 5.2 درصد کاهش یافته است.

بنابراین گزارش اسناد مبادله در اتاق پایاپای تهران در آبان نسبت به ماه مشابه سال قبل در مبلغ 3.6 و در مبلغ 15.1 درصد رشد دارد.

شاخص برگشت خوردن سفته و برات هم در آبان افزایش دارد به گونه ای که تورم ماهانه مبلغ اسناد به اجرا گذاشته شده 126.9 درصد و تورم نقطه به نقطه آن به 27.6 درصد رسیده است.

در آبان‌ماه متوسط قیمت سکه در هر دو طرح جدید و قدیم کاهش دارد به طوری که تورم ماهانه سکه طرح جدید دو درصد بوده که کمتر شده و تورم نقطه به نقطه آن به 2.9 درصد رسیده که بیانگر کاهش است.

همچنین شاخص متوسط قیمت سکه طرح قدیم در بازار آزاد در 1.9نسبت به مهر و 2.7 درصد نسبت به آبان سال قبل کاهش یافته است.

اما دلار در هشتمین ماه سال جاری با رشد قیمت همراه است ، متوسط قیمت آن در بازار آزاد تهران 0.3 درصد و در مقایسه با آبانماه سال گذشته 7.9 درصد رشد دارد.

همچنین متوسط قیمت ماهانه یورو در آبان 0.8 درصد کاهش یافته و تورم نقطه به نقطه آن به 0.3 درصد رسیده است.

شاخص بورس نیز به عنوان دیگر شاخص اصلی مالی در حالی که در آبان نسبت به مهر 64.5 درصد رشد داشته نسبت به همین ماه در سال قبل با ریزش 34.5 درصدی همراه بوده است.

نگاهی به تغییرات شاخص کالاهای صادراتی نیز بیانگر تورم ماهانه 0.4 درصدی کاهش یافته و تورم نقطه به نقطه 4.9 درصدی درآبان است.

این در حالی است که در آخرین آمار، تورم ماهانه تولید کننده نیز در آبان ماه با رشد نسبت به مهر در 0.6 درصد و تورم نقطه به نقطه آن در 13 درصد ثبت شده است.


ویدیو : آخرین خبرها از وضعیت اقتصادی کشور