آجیل عید را چگونه انتخاب كنیم؟ :     این روزها وقتی برای خرید آجیل عید به ...



 

چگونه اسم سایت انتخاب کنیم , روز قدس چگونه انتخاب شده است , رییس جمهور در آمریکا چگونه انتخاب می‌شود؟

 

این روزها وقتی برای خرید آجیل عید به قنادی‌ها یا آجیل‌فروشی‌ها سری می‌زنیم با انواعی از آجیل‌های شور، شیرین، خام، بوداده یا انواعی از آجیل‌های وارداتی چون هندی، ژاپنی و... روبه‌رو می‌شویم. این آجیل‌ها اغلب ظاهری براق و خوش‌رنگ دارند كه اكثر افراد را ترغیب به خرید می‌كنند، اما متاسفانه برخی از این آجیل‌ها برخلاف ظاهر خوش‌آب و رنگ، طعمی نامطلوب و گاهی مهمانانی ناخوانده دارند كه خریدار به ناچار با توجه به صرف هزینه گزاف مجبور به دور ریختن آنها می‌شود.

 

البته برخی نیز هستند كه بدون توجه به بهداشت و سلامت آجیل، این محصولات ناسالم را مصرف می‌كنند. حال این پرسش مطرح می‌شود، اگر ظاهر آجیل نشان‌دهنده كیفیت آن نیست، پس چگونه می‌توان آجیلی سالم و بهداشتی تهیه كرد؟ آیا مصرف آجیل‌های بدطعم می‌تواند برای سلامت مصرف‌كننده مضر باشد؟ مهم‌ترین نكته در زمان خرید آجیل تست كردن طعم و مزه آن است.

 

 

آجیل‌های فله‌ای

 

آجیل و خشكبار ازجمله تنقلاتی هستند كه اگر در شرایط نامناسب محیط، چون گرما و رطوبت بالا به مدت طولانی قرار گیرند آلوده به نوعی قارچ می‌شوند. این قارچ قرار است با نفوذ به داخل مغزها، آنها را آلوده كرده و با تولید نوعی سم به نام آفلاتوكسین عوارض سریع یا طولانی مدتی را در مصرف‌كننده ایجاد نمایند. از عوارض سریع آن می‌توان به تضعیف سیستم ایمنی بدن، صدمات كبدی و در نهایت سرطان كبد و از اثرات طولانی مدت آن نیز می‌توان به بروز ناهنجاری‌های جنینی، جهش‌زایی، انحراف كروموزوم‌ها و غیره اشاره كرد.

 

معمولا این سم در آجیل‌های فله‌ای كه به صورت سنتی نگهداری و عرضه می‌شوند به مقدار زیاد یافت می‌شود؛ البته بد نیست بدانید این روزها عده‌ای از فروشندگان سودجو، برخی از اقلام صادراتی آجیل چون پسته را كه به دلیل آلودگی به آفلاتوكسین از صادرات ایران حذف شده است به عنوان محصولات درجه یك مخلوط با مغزهای دیگر به صورت درهم عرضه می‌كنند كه متاسفانه تشخیص آن بسیار مشكل است بنابراین با توجه به این كه برخی مراكز عرضه آجیل، محصولات كهنه و آفت‌زده خود را نیز به صورت مخلوط عرضه می‌كنند توصیه می‌شود كه از خرید آجیل‌های مخلوط فله‌ای اجتناب كنید. این آجیل‌ها اغلب طعم ناخوشایندی دارند و مصرف آنها حتی به مقدار اندك، می‌تواند مصرف‌كننده را به عوارض ناشی از سم آفلاتوكسین دچار كند.

 

 

آجیل‌های براق

 

موضوع دیگری كه این روزها باید به آن توجه داشت، مواد براق واكس مانندی است كه برخی قنادی‌ها یا آجیل‌فروشی‌ها برای افزایش زمان ماندگاری و جذاب شدن به آجیل می‌افزایند. به گفته كارشناسان علم تغذیه، مصرف طولانی‌مدت این مواد افزودنی می‌تواند به بخش‌های مختلف بدن بویژه كبد آسیب رسانند. حال اگر زیبایی آجیل‌های براق شما را وسوسه كرده‌اند حداقل آنهایی را كه در بسته‌بندی‌های بهداشتی و دارای تاریخ مصرف و مجوز بهداشت هستند انتخاب كنید.

 

 

آجیل‌های رنگی


نكته دیگر رنگ‌هایی است كه برای تخمه، بادام، پسته و ... استفاده می‌شوند. این رنگ‌ها عمدتا غیرمجاز و با پایه فلزات سنگین بوده و گاهی حساسیت‌های شدیدی را برای مصرف‌كننده ایجاد می‌كنند. این رنگ‌ها بسته به نوع رنگ احتمال بروز سرطان و بیماری‌های كبدی و كلیوی را خصوصا در افراد آسیب‌پذیری چون كودكان، خانم‌های باردار و سالمندان افزایش می‌دهد. بنابراین چنانچه هنگام مصرف تخمه، پسته و بادام دست‌ها و لب‌ها رنگین شدند، این امر علامت مصرف رنگ‌های شیمیایی در تهیه آنهاست كه باید از مصرف این‌گونه تنقلات خودداری كنید.

 

 

توصیه‌ها

 

1 ـ آجیل شور برای افراد با فشار خون بالا و بیماران قلبی ـ عروقی و آجیل شیرین برای بیماران دیابتی و افراد دارای اضافه وزن بسیار مضرند؛ بنابراین بهتر است به مقدار مناسب از آجیل‌های خام بی‌نمك استفاده كنید.

 

2 ـ آجیل‌های بو داده فسادپذیرند و بو دادن آجیل طعم كهنگی آن را پنهان می‌كند؛ بنابراین مغزها را به صورت خام خریداری كنید و هر بار به مقدار مصرف بو دهید.

 

3 ـ از خرید مغزهای پوست‌كنده اجتناب كنید؛ چراكه این مغزها با توجه به راحتی مصرفشان زیاد میل می‌شوند و این امر می‌تواند سبب افزایش دریافت انرژی و اضافه وزن شود.

 

4 ـ نگهداری طولانی‌مدت آجیل تغییرات شیمیایی و اكسیداسیون خفیف چربی‌ها را در پی داشته و موجب بوی كهنگی و طعم نامطلوب آجیل می‌شود؛ بنابراین آجیل را در اندازه‌ای بخرید كه در 2 هفته عید مصرف شود.

 

5 ـ در صورتی كه روی مغزهای آجیل سوراخ‌هایی مشاهده كردید از مصرف آنها بپرهیزید؛ چراكه در داخل سوراخ‌ها لارو حشرات به صورت كرم‌هایی به اندازه دانه برنج وجود دارد.

 

6 ـ از مصرف مغز گردوی سیاه شده در داخل آجیلتان اجتناب كنید. سیاه شدن گردو عمدتا به دلیل رشد كپك‌ها و قارچ‌هایی است كه می‌توانند با ترشح سموم خطرناك توكسین برای سلامت مخاطره‌آمیز شوند.

 

منبع : jamejamonline


ویدیو : آجیل عید را چگونه انتخاب كنیم؟