آب جوش رنگی معطر جای چای را گرفته است :     مردم ایران چای خارجی مرغوبی را ...



 

 

رنگی رنگی , لنز رنگی , دلم گرفته


مردم ایران چای خارجی مرغوبی را با قیمت بالا مصرف می کنند که چای نیست بلکه آب جوش رنگی معطری به نام چای است در حالیکه چای ایرانی کیفیت بسیار عالی دارد که از آن غفلت شده است.

       

به گزارش خبرنگار مهر در رشت، ملاک کیفیت چای تنها رنگ نیست که برخی شرکتهای خارجی با رنگهای شیمیایی، چای آن را پررنگ جلوه می دهند همچنین اسانس و طعم شیمیایی هم معیار نیست چون زیان آن از نفعش بیشتر است.

 

لزوم سرمایه گذاری اصولی در بخش باغبانی

 

بخش کشاورزی بدلیل برخورداری از رشد مستمر قابلیت صادرات محصولات و نقش حیاتی در تامین امنیت غذایی و چالشهای جهانی پیش روی تامین غذا مستلزم توجه و حمایت خاص است، زیربخش باغبانی بدلیل ظرفیتها و توانمندی های بالا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر مسئولان به دنبال استفاده از مزیتها و استعدادهای موجود در کشور برای درآمد ارزی و اشتغال هستند لازم است، راهکارهای مناسب را برای سرمایه گذاری اصولی در همه زیربخشهای کشاورزی بخصوص بخش باغبانی فراهم آورند.

 

یکی از محصولات استراتژیک و مهم در زیربخش باغبانی محصول برگ چای است، چای تنها محصول باغبانی کشور است که بدلیل مصرف عام و روزمره جزو کالاهای اساسی کشور قرار گرفته و با توجه به اینکه همه ساله ده ها میلیون دلار ارز برای واردات آن صرف می شود افزایش و خودکفایی در تولید آن مورد توجه است.

 

چای ایران سالمترین و بهداشتی ترین چای دنیاست

 

یکی از مسائل مهم مربوط به بخش کشاورزی و مواد غذایی، سالم و بهداشتی بودن محیط است که مناطق کشور در شمال ایران از آن برخوردار است. چای ایران بدلیل اینکه در مزارع از سم استفاده نمی شود از مرغوبترین و سالمترین چای دنیاست، چای ایران بدلیل بهداشت محیط مزارع از بهداشتی ترین چای های دنیا ست.

 

چای ایران با داشتن کافئین مناسب به مقدار ۲.۵ تا ۲.۸ به رغم چای سایر کشورها که دارای کافئین بالا به مقدار ۳.۸ و مضر برای قلب است، بهترین نوع چای و تقویت کننده قلب و مانع سکته های قلبی است.

 

در حال حاضر مراکز تحقیقاتی در ایران و سایر کشورها بالاخص کشورهای اروپایی با بررسی همه جانبه نسبت به انواع تولیدی در کشورهای مختلف و آنالیز کردن تمام مواردی که در چایهای مختلف وجود دارد به این نتیجه رسیده اند که بدلیل شرایط آب و هوایی و بهداشتی مزارع چای در ایران و با توجه به مقدار رطوبت و تابش آفتاب و مهمتر از همه عدم استفاده از سموم آفات نباتی و کود نامناسب یکی از بهترین انواع چای در دنیاست و به همین دلیل ارسال اولین نمونه برای صادرات به کشورهای اروپایی و ژاپن مورد استفاده قرار گرفته است.

 

ویترین مغازه ها از انواع چای خارجی پراست

 

چای در سبد مصرفی خانوار ایرانی جایگاه ویژه ای دارد مطالعات انجام شده در این زمینه بیانگر آن است که از چای بعنوان کالایی نام می برند که همه خانواده های ایرانی از آن استفاده می کنند و خانواده های کم درآمد نیز همواره و در هر شرایطی سعی در مصرف آن داشته اند.

 

به هر حال تبلیغات مسموم چای خارجی موجب شد تا چای خارجی در میان مصرف کنندگان ایرانی از مقبولیت ویژه ای برخوردار شود، امروزه حتی بهترین چای تولید داخل در مقابل مارکهای مختلف چای خارجی میدان را واگذار کرده این در حالیست که همواره برای حمایت از تولیدات داخلی واردات انواع چای خارجی بصورت قاچاق مطرح بوده است و ویترین مغازه ها از انواع چای خارجی پر شده است و گفته شده است ورود چای به کشور تنها از طریق قاچاق صورت می گیرد.

 

حرکت فرهنگی سدی در برابر سیل ورود کالاهای قاچاق به کشور

 

یکی از روشهای مهم برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور به غیر از برخوردهای فیزیکی " حرکت فرهنگی " است که با ایجاد یک موج فرهنگی و هنر در جامعه و اذهان مردم می توان با افزایش مصرف چای داخلی از سوی مردم میزان کاهش مصرف چای خارجی یعنی افزایش تقاضا برای خرید چای تولیدی، داخلی و کاهش تقاضا برای خرید چای وارداتی از سوی مصرف کننده اقدامات اساسی را صورت داد.

 

البته این حرکت زمانی می تواند تاثیر گذار باشد که سازمانها، نهادها و اتحادیه های تولید کننده چای داخلی نسبت به افزایش کیفیت تولید اقدامات اساسی صورت دهند.

 

یکی از طرح های بسیار مناسب فرهنگی و هنری برگزاری جشنواره و نمایشگاه با این موضوع است که جلب توجه اصحاب فرهنگ و هنر به این مقوله نه تنها جامعه را با این محصول ملی و استراتژیک آشنا می سازد بلکه تولید کنندگان و بهره برداران چای کشور را نیز وادار می کند تا نسبت به این استقبال حساسیت بیشتری به کیفیت تولید نشان دهند و به این طریق می توان ساختار صنعت چای کشور را اصلاح کرد.

 

یک چایکار لاهیجانی در این باره گفت: در مزارع حاصلخیز شمال ایران به ویژه لاهیجان بوته چای با کیفیت عالی می روید که با همتایان چینی و هندی خود برابری می کند.

 

محمد جعفری با اعلام اینکه چایکاران، برگه های چای را که صددرصد طبیعی با دقت بالا می چینند، افزود: چای ایرانی حاوی مواد شیمیایی و نگهدارنده نیست، طبیعی و سالم است و برخلاف چای وارداتی از رنگ و طعم خوبی برخوردار است.

 

در چای خارجی به دلیل پائین بودن کیفیت از مواد نگهدارنده استفاده می شود

 

وی تاکید کرد: در چای خارجی به دلیل پائین بودن کیفیت از مواد نگهدارنده استفاده می شود.

 

این چایکار لاهیجانی خاطرنشان کرد: مردم تمایل زیادی برای نوشیدن چای ایرانی که در مقایسه با چای خارجی زمان بیشتری برای دم کشیدن نیاز دارد، ندارند ولی چای ایرانی از بو و رنگی برخوردار است که راز کیفیت آن است.

 

مهمترین نکته در خرید هر کالا از جمله چای، قیمت کالا و کیفیت و مرغوبیت کالای موردنظر است، حال سئوال اینکه باید برای خرید چای مرغوب به چه نکاتی توجه کرد.

 

یک کارشناس صنایع غذایی معتقد است که رنگ چای نشانه مرغوبیت آن نیست، ولی بسیاری از شهروندان ایرانی و حتی خارجی اعتقاد دارند که چای باید بسیار خوش رنگ باشد.

 

میزان کافئین چای ایرانی ۲.۵ تا ۲.۸ درصد است

 

محمد اسدی فر افزود: میزان کافئین چای ایرانی ۲.۵ تا ۲.۸ درصد و کافئین چای هند، سریلانکا و کنیا ۳.۸ تا چهار درصد است و حتی بسیاری از کشورهای اروپایی به تولید چای بدون کافئین اقدام می کنند.

 

وی عنوان کرد: رنگ چای در اثر عمل تخمیر فرمانتاسیون با خروج عصاره چای و ترکیب با اکسیژن هوا، عمل اکسیداسیون ایجاد می شود.

 

وی ادامه داد: تفاوت چای ایرانی و خارجی ناشی از شرایط جغرافیایی است که به دلیل وجود آفتاب در کشور ایران محصولات غذایی ایران نسبت به محصولا ت دنیا از برتری نسبی بالایی برخوردار است.

 

یک فروشنده چای فومنی در این خصوص گفت: در مناطق شمالی کشور از جمله لاهیجان، فومن، سیاهکل، لنگرود، املش، رودسر و سایر مناطق چای خیز که عادت نوشیدن چای ایرانی را حفظ کرده اند هرگز نمی توانند طعم چای خارجی را بپذیرند.

 

قاسم رجبی افزود: مصرف کنندگان داخلی همواره به دنبال چای مرغوب و البته با نرخ بهتری هستند و حاضرند پول خوبی بابت چای مرغوب و با کیفیت بدهند.

 

این فروشنده چای خاطرنشان کرد: هم اکنون اکثر چای های موجود در بازار خارجی است و چای داخلی مشتری کمتری دارد و دلیل اصلی این موضوع نیز کیفیت بالای چای های خارجی است.

 

وی یادآور شد: بیشتر خریداران به دنبال چای بسته ای با رنگ و طعم مناسب و البته قیمت متعادل تری هستند و فروش چای فله ای نسبت به چای بسته ای کمتر است.

 

سالانه ۱۴۰ هزار تن چای وارد ایران می شود

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل به مقوله واردات بی رویه چای اشاره کرد و افزود: نیاز امروز کشور به چای ۱۲۰ هزار تن در سال است اما با کمال تاسف۱۴۰ هزار تن چای وارد ایران می شود.

 

یوسف قاسمی گولک در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به صنعت چای کشور اظهار داشت: تولید چای در ایران در حوزه منطقه استانهای شمالی، از فومن شروع و تا رامسر و تنکابن ادامه می یابد که حوزه تولید برگ چای ایران در چنین حوزه جغرافیایی است.

 

وی با اعلام اینکه واردات بی رویه، نبود حمایت کافی و سیاستگذاری از سوی عوامل دولت از مشکلات اساسی صنعت چای است، بر ضرورت تسریع در رفع مشکلات این محصول راهبردی تاکید کرد.

 

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل به مقوله واردات بی رویه چای اشاره کرد و افزود: نیاز امروز کشور به چای ۱۲۰ هزار تن در سال است اما با کمال تاسف ۱۴۰ هزار تن چای وارد ایران می شود.

 

وی همچنین در توضیح نبود حمایت کافی در صنعت چای خاطرنشان کرد: کشت چای در سه بخش صنعت، بازار و باغ تعریف می شود اما این سه مورد هماهنگ نشده و انسجام نیافته اند که باعث تزلزل در پایه های اساسی به ویژه در کیفیت چای شده است به نوعی که امروزه اکثر چای تولید داخل در انبارهای متروکه ایران موجود است.

 

قاسمی گولک با اشاره به اینکه چای ایرانی عطر و طعم خاص خود را دارد، یک طعم تلخ کمی که تنها شمالی ها آن را می شناسند، افزود: اسانسهایی که امروز به چایها می زنند و رنگهای که اضافه می کنند، طعم چای را خراب کرده است.

 

چای با کیفیت شمال باید به ویترین های فروش بازار ایرانی هدایت شود

 

وی گفت: متاسفانه همه این چیزی که مردم ایران به نام چای خارجی مرغوب با این قیمت بالا مصرف می کنند، چای نیست بلکه آب جوش رنگی معطر به نام چای است، در حالیکه چای ایرانی کیفیت دارد و باید دوباره احیا شود.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: جلساتی که در سطح سندیکاها و باغداران کشور گذاشته شده، سعی بر این است که یکبار دیگر ذائقه مردم ایران را با عطر و بوی خوش چای ایرانی آشنا و این چای با کیفیت به ویترین های فروش بازار ایرانی هدایت شود.

 

وی همچنین یادآور شد: زیرساختهای کشاورزی استان گیلان همچنان نیاز به حمایت دارد و اگر چتر حمایتی دولت نباشد، تولید نمی تواند پایدار باشد و به حیات خود ادامه دهد.

 

به هر حال مقوله " اسانس زدن " و " رنگ زدن " از مواردیست که باعث شده چای خارجی با استقبال چشمگیری مواجه شود اما فرمول بسیار ساده ای نیز وجود دارد که می گوید " چای مرغوب نیازی به افزودنی های مانند رنگ و اسانس ندارد " زیرا اسانس مضر است و آنهای که با این کار ترکیب، رنگ، شکل و بوی چای را عوض می کنند تا بازار و فروش خود را افزایش دهند خیانتی در حق مردم و مصرف کنندگان می کنند./خبرگزاری مهر


ویدیو : آب جوش رنگی معطر جای چای را گرفته است